Nu blir Barbie skallig

Publicerad 2012-04-02

Facebook-kampanj i syfte att uppmärksamma cancersjuka barn gav resultat

Hon är älskad, hatad, världskänd, bystig och välfriserad.

I över 50 år har trendikonen Barbie skapat debatt.

Nu är det dags igen.

Barbie har fått en ny look – hon blir flintis.

Skallig och vacker "Bald and beautiful-kampanjen" på Facebook gav resultat. Nu producerar leksaksjätten Matell en skallig Barbie.

– Vi trodde att kampanjen skulle bli populär bland många, men vi väntade oss inte att den skulle blåsa upp på det sättet den gjorde runtom i världen och genom media, säger Jane Bingham till CBS News.

Tillsammans med Rebecca Sypin startade hon kampanjen "Bald and Beautiful" på Facebook i januari. Mammorna vars döttrar hade tappat håret i samband med behandlingen mot cancer fick kontakt med varandra över nätet.

Får peruk

Rebecca och Jane ville uppmärksamma cancersjuka barn genom att få en skallig och vacker Barbie tillverkad.

Över 156 000 personer gillade kampanjen.

Nu verkar det som om deras önskan går i uppfyllelse. Världens mest kända docka Barbie som 2009 fyllde 50 år, ska nu tillverkas i en skallig variant, uppger Matell. Som accessoar ska hon bland annat få olika peruker, hattar och scarves att använda.

Till sjuka barn

Men den som suktar efter den nya Barbien, suktar förgäves. De nya skalliga Barbie-dockorna kommer inte säljas i affärer utan ska doneras till sjukhus och till Alocepia Areata-stiftelsen i USA.

"Efter att noga ha tänkt igenom saken, tog vi beslutet att inte sälja dessa dockor i butiker, utan istället sätta dockorna direkt i händerna på de barn som kan dra mest nytta av den unika lekupplevelsen", uppger företaget Mattel i ett pressmeddelande.