Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Nils

Hotas av ny mejlattack

Publicerad 2012-04-11

Internettjuvar försöker kapa bankkonton: Det är läskigt

Swedbank har utsatts för ännu en bedrägeriattack.

Med nya uppdaterade bluffmejl försöker internettjuvarna komma åt ­dina pengar.

– De blir skickligare och skickligare, säger Emma Bergfeldt, pressansvarig vid Swedbank.

Anna Josephson.

I går hände det igen.

Tipsen strömmade in till Aftonbladet om en ny ­bedrägeriattack mot Swedbanks kunder.

Bluffmejl från adressen support@swedbank.net begär att mottagaren ska klicka på en länk för att ­rätta till problem med bankuppgifter.

– Vi har fått bekräftat att det varit en höjd aktivitet under kvällen, så det har helt klart hänt något. ­Tyvärr måste man säga att det är något som våra kunder börjar bli väldigt ­vana med, säger Emma Bergfeldt, pressansvarig vid Swedbank.

Försökte i januari

Om kunden följer länken hamnar man på en sida där man ombeds lämna känsliga uppgifter.

Anna Josephson, 42, från Stockholm är en av alla dem som fått bluffmejlen.

– Jag tycker det är lite ­läskigt. Även om jag själv förstår att det är felaktigt kanske det är många äldre som inte gör det. De kanske tror att någon försöker komma åt kontot och att Swedbank försöker rädda dem, ­säger hon.

I januari använde ­bedragarna samma text i en ­hagelstorm av bluffmejl. Denna gång har designen förbättras för att ge en mer trovärdig känsla. Men bluffen är densamma.

– Jag läste om när ni skrev det sist, så jag var förvarnad. Men för de som ­mejlar räcker det ju att några går på det så har de tjänat en hacka, säger Anna Josephson.

Kvaliteten ökar

Från Swedbanks håll ­betonar man att man aldrig begär ut uppgifter från sina kunder via mejl.

– Det grundläggande är att aldrig lämna ut sina ­koder eller uppgifter. Vi kontaktar aldrig kunder på det viset, säger Emma Bergfeldt.

Hon fortsätter:

– Man ser ju att kvaliteten på dessa mejl ökar och det blir svårare att upptäcka. Tyvärr så lämnar några ut uppgifter, annars skulle det ju inte vara en vinnande affär att skicka ut dem. Därför tål det absolut att upprepas att vi aldrig skickar ut dem.

Swedbank: Lämna aldrig ut uppgifter

För närvarande är det ­falska mejl i omlopp till bankkunder från adressen support@swedbank.net.

Banken varnar nu: Lämna aldrig ut koder, lösenord ­eller andra ­inloggningsuppgifter.

Banken tar aldrig kontakt med kunder via e-post eller telefon med uppmaning att lämna ut personliga uppgifter som till exempel kortnummer, koder eller lösenord.

Om du har följt en länkfrån ett mejl eller en webbplats och ­sedan även fyllt i information bör du kontakta banken för hjälp med att byta lösenord och kort om sådan information efterfrågats. I de fall kortinformation efterfrågats bör kortet spärras och bytas mot nytt.

Vid frågor kan du kontakta internet­bankens kundtjänst på 0771-97 75 12.