Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Harry, Harriet

”Blir inte samma snökaos i vinter”

Uppdaterad 2011-03-10 | Publicerad 2010-10-14

SJ och Trafikverket har lagt över 400 miljoner för att förhindra nytt vinterkaos

Snökaoset i februari i år Men den kommande vintern kommer det att se annorlunda ut, enligt både SJ och Trafikverket.

Fick du vänta på tåget i vintras?

Du är inte ensam.

Vinterns snökaos orsakade sammanlagt 83 000 förseningstimmar.

Nu lägger Trafikverket och SJ över 400 miljoner kronor på att det inte ska upprepas.

Det är ett två sidor långt åtgärdsprogram som Trafikverket tagit fram efter senaste vinterns fiasko.

Men i dag började snön falla i norra Sverige och snart blir det upp till bevis i hela landet.

Kommer åtgärderna med bland annat ökad snöröjning, utveckling av beredskapsplaner och bättre trafikinformation till resenärer att fungera?

– Jajamen, säger Björn Östlund, chef för Trafik på Trafikverket.

– Det kommer att fungera bättre, säger han.

Och detsamma säger Dag Rosander, presschef på SJ.

– Om det blir en lika sträng vinter så kommer det inte att bli lika illa, säger han.

Över 400 miljoner

Under året har Trafikverket satsat drygt 400 miljoner kronor för att minska störningar under den kommande vintern.

– Vi har sagt att med den summan så ska vi kunna halvera förseningstiden om vi får en liknande störning som det var i vintras, säger Björn Östlund.

Även SJ har öppnat stora plånboken.

– Vi har lagt ned en betydande summa och satsar på bland annat upprustade fordon, men vi kommer att ha en presskonferens om cirka två veckor för att presentera våra åtgärder, så vi sparar den exakta siffran tills dess, säger Dag Rosander.

Satsar på resenärerna

Men vad var det egentligen som gick snett?

Enligt Björn Östlund, en hel del.

– Vi kom inte igång i tid. Det fanns inte tillräckligt med resurser att klara att få bort snön när den vägrade att smälta på tre månader. Godstrafiken tvingades stå still i en vecka när bangårdarna snöade in och när informationen till resenärerna behövde fungera som bäst fungerade den inte alls, säger han.

Därför har man bland annat köpt in snöslungor, haft krishanteringskurser med personalen och både SJ och Trafikverket har lagt stora summor på att se till att informationen till resenärerna ska flyta på.

– Förra året klarade växeln inte av när hundratusentals sökte information samtidigt. Nu har vi säkerställt att systemen inte går ned, säger Björn Östlund.