Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Lukas

Expert: ”Ryssland är världsbäst på propaganda”

Uppdaterad 21.48 | Publicerad 21.06

Ryssland är världsbäst på propaganda, enligt Pekka Kallioniemi, expert på desinformation och sociala medier.

En enorm rysk satsning har framgångsrikt ökat splittringen i Västvärlden.

– Ryssland lägger uppemot 200 miljarder kronor nästa år på informationsoperationer, säger han.

Följ ämnen
Ryssland

Finländaren Pekka Kallioniemi avslöjar proryska aktörer på sajten Vatnik Soup och har nyligen publicerat boken “Vatnik Soup - The Ultimate Guide to Russian Disinformation”.

Han anser att Ryssland har utvecklat världens bästa modell för att driva informationskrig, en modell som hela tiden anpassar sig till nya utmaningar:

– Ryssarna var de första som förstod sociala mediers potential och har utnyttjat den mycket effektivt, säger Kallioniemi.

Finländaren Pekka Kallioniemi är expert på desinformation och sociala medier.

Hur mycket spelar Putins bakgrund i Sovjetunionens säkerhetstjänst KGB in?

– Hela ledarskapet i Kreml kommer huvudsakligen från KGB och FSB. De förstår att information är makt.

Särskilt framgångsrika har de ryska underrättelsetjänsterna varit i USA och Storbritannien:

– Polariserade samhällen med tvåpartisystem utgör en fruktbar grogrund för ryska påverkansoperationer. De sprutar bensin på elden, säger Kallioniemi.

Kända amerikanska influerare som Tim Pool, Dave Rubin and Benny Johnson fick betalt av konservativa Tenet Media som finansierades av ett ryskt mediabolag.

Fick 10 miljoner dollar

Ett aktuellt och väldigt tydligt exempel är amerikanska konservativa Tenet Media, som i september 2024 lades ner sedan amerikanska justitiedepartementet åtalat företaget.

Anledningen: Tenet Media ska ha fått 10 miljoner dollar av ryska mediabolaget RT. Pengarna gick till kända amerikanska influerare med miljonpublik, mot att de bland annat anklagade Ukraina för terrordådet i Moskva på Crocus City Hall.

– Miljontals fanatiska följare som tror på allt influeraren säger är ett extremt effektivt verktyg. Informationen kommer från ryska statliga medier, men tvättas med hjälp av svarta pengar, säger Kallioniemi.

Ett annat exempel är Jill Stein, presidentkandidat för amerikanska Green Party.

Hon besökte Moskva 2015 och träffade Putin. 2016 stödde ryska trollfabriken Internet Research Agency hennes presidentkampanj, och hon tog många röster bland svarta väljare i tre vågmästarstater, vilket kan ha avgjort presidentvalet till Trumps fördel, enligt Kallioniemi:

– Nu pågår en stark kampanj för Stein bland muslimer i vågmästarstaten Michigan. Steins mål är att ta muslimska röster som annars hade gått till demokraterna. Det är ännu omöjligt att säga, men framtida forskning kan visa att hon kampanjar med ryskt stöd, säger han.

Sprids med AI

För tio år sedan byggde den ryska propagandamaskinen på trollkonton och botar, som spred hat via internets kommentarsfält. Numera är det AI som gäller.

– Ryssarna skapar tusentals webbsajter som ser ut som riktiga nyhetssajter, men i själva verket är AI-genererade, säger Kallioniemi.

Här är de flesta nyheter kopierade från riktiga medier och korrekta. Men ibland smygs falska nyheter in, till exempel om att Ukrainas president ska ha köpt Hitlers gamla bil.

Skälet till att den ryska propagandan är så framgångsrik handlar bland annat om pengar.

– Det finns uppskattningar som visar att ryska staten lägger någonstans mellan 10 och 20 miljarder dollar på påverkansoperationer nästa år. Samtidigt satsar EU några tiotals miljoner euro, konstaterar Kallioniemi.

Davidsstjärnor klottrade på fasader i Paris.

Kampanjer i sociala medier

På senare tid har ryska säkerhetstjänsten legat bakom utplacering i Paris av kistor med inskriptionen ”Franska soldater i Ukraina” och målningen av 250 judiska Davidsstjärnor på stadens fasader.

– Ryssland betalar människor i Östeuropa som behöver pengar, för att de ska utföra de här aktionerna. Kombinationen av riktiga händelser som sedan blir kampanjer i sociala medier har blivit allt mer populär, säger Kallioniemi.

Utbildar Ryssland sina allierade i Kina, Nordkorea och Iran att agera på liknande sätt?

– Det finns tecken på att Ryssland och Kina samarbetar när det gäller cyberaktiviteter. Jag skulle inte bli förvånad om de just nu samarbetar kring influeraroperationer i USA-valet.

Vad jag förstår är de nordiska länderna ”vaccinerade” mot rysk propaganda. Varför?

– Ungdomarna lär sig mediekunskap och källkritik i skolan. Och invånarna är bland de lyckligaste i världen. Det är svårt att penetrera våra samhällen eftersom folk är nöjda med sina liv. I USA är tilliten till medier och politiker mycket lägre, de lyssnar hellre på människor som Tucker Carlson, säger Pekka Kallioniemi.

Klotter med kistor or inskriptionen ”Franska soldater i Ukraina”.

Följ ämnen i artikeln