”Hon sa att jag inte betalat min försäkring”

Publicerad 2012-11-25

Bengan Wennberg, 36, blev uppringd av bedragare

Bengan Wennberg blev uppringd av bedragare.

Kvinnan som ringde Bengan Wennberg, 36, hävdade att han inte betalat sin fordonsförsäkring och krävde att få hans kontokortsuppgifter – annars skulle hans bil hämtas.

Bedrägerier ökar explosionsartat i Sverige, de senaste tio åren har antalet fall tredubblats.

I veckan blev Bengan Wennberg, 36, från Östersund uppringd av en kvinna.

– Hon sa att hon ringde från Svenskabilförsäkringar.se och att jag inte betalat min försäkring, säger han.

Hotade hämta hans bil

Eftersom han inte har någon försäkring hos ett företag med det namnet frågade Bengan Wennberg vad det gällde för bil.

– Då sa hon att hon inte visste för att hon inte hittade pappret just då. Sedan krävde hon att få mina kontokortsuppgifter för att de skulle kunna dra pengar från kortet, annars skulle de komma hem till mig och hämta bilen.

Bengan Wennberg gav aldrig ut sina kortuppgifter eftersom han förstod att någon försökte lura honom.

– Man hör ju mycket om olika typer av bedrägerier och jag skulle aldrig lämna ut mina kontokortsnummer, men det blir ju obehagligt när de har min adress och säger att de ska komma hem till mig och hämta bilen.

”Är en lukrativ bransch”

Bengan Wennberg har polisanmält bedrägeriförsöket.

Men han är inte ensam.

Allt fler svenskar blir uppringda av bedragare, utsatta för dem i sina hem eller lurade på nätet.

Förra året anmäldes 115 000 fall av bedrägeri till polisen.

Statistik från Brottsförebyggande rådet, BRÅ, visar att antalet bedrägerier nästan tredubblats de senaste tio åren.

– Vi har sett en otrolig ökning. Det är en lukrativ bransch för bedragarna samtidigt som brotten ger låga straff och är krångliga att utreda, sa Pontus Fors, kommissarie på bedrägeriroteln i Stockholm, till Aftonbladet tidigare i veckan.