Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Östen

Panik i cockpit – hög pilot försökte krascha planet

Uppdaterad 00.13 | Publicerad 2024-08-25 23.57

Flight 2059 närmade sig San Francisco när piloten Joseph Emerson blev allt sämre av de psykedeliska svampar han tagit.

Plötsligt höjde han armarna och försökte stänga av motorerna – vilket kunde ha kraschat planet.

– Det här händer inte. Jag måste vakna, tänkte den höge piloten som nu är åtalad för att ha riskerat livet på de 83 personerna ombord.

Dramat ombord flight 2059 mellan Everett i delstaten Washington och San Francisco i Kalifornien nådde aldrig passagerarna.

Planet flögs av Horizon Air, en bolag helägt av Alaska Airlines.

Det var först när flighten omdirigerades till Portland som det gick upp för dem att något riktigt otäckt utspelat sig i cockpit.

Piloten Joseph Emerson fick panikångest och hallucinationer.

Var hög på svampar

Nu berättar piloten Joseph Emerson för första gången om hur han, hög på svampar och djupt deprimerad, kunde ha kraschat planet och tagit 83 personer med sig i döden.

– Det är 30 sekunder av mitt liv som jag önskar att jag kunde ta tillbaka, men det kan jag inte, säger han om händelsen den 22 oktober i fjol i en intervju med Good Morning America på tv-kanalen ABC.

Emerson, som var anställd pilot på Alaska Airlines, var inte i tjänst den ödesdigra dagen. I stället hade han och en grupp vänner gjort en resa över helgen för att hylla minnet av vännen Scott som dött under en löprunda sex år tidigare.

Trodde han drömde

Under fredagskvällen tog vännerna psykedeliska svampar. De förväntade sig att effekten skulle klinga av inom några timmar.

Men Emerson var fortfarande påverkad under söndagen när en vän körde honom till flygplatsen i Everett. Han var rädd och klaustrofobisk.

Som ledig pilot fick han sitta i cockpit under flighten tillsammans med den ordinarie besättningen.

När planet närmade sig San Francisco blev panikångesten och hallucinationerna värre.

– Det här är inte på riktigt. Jag måste vakna upp, tänkte han.

Emerson övermannades av den övriga besättningen.

Drog i spakarna

Då tog Emerson beslutet som skulle förändra hans liv och göra honom ökänd i nyhetsrapportering världen över.

– Det var två röda spakar framför mitt ansikte. Och jag tänkte att jag skulle vakna upp, att detta var min väg ut ur den overkliga verkligheten, säger han.

– Jag reste mig upp, grabbade tag i dem och jag drog i spakarna. Jag tänkte att det skulle väcka mig. Jag vet vad de spakarna är till för i ett riktigt flygplan och jag behövde vakna.

Spakarna var till för att stänga av motorerna i planet.

Övermannad av besättningen

Besättningen reagerade blixtsnabbt – snabbt nog för att motorerna skulle fortsätta fungera normalt.

Trots förvirringen kring vad som pågick, och vad deras lediga kollega höll på med, övermannade de Emerson direkt och drog bort hans händer från spakarna.

Larmsamtalet till flygledningen visar också att de behöll lugnet mitt i den panikartade situationen. Flighten fick nödlanda i Portland i Oregon.

Piloternas reaktion och det fysiska sätt de drog bort honom från faran skakade visst liv i den påverkade Emerson.

Emerson greps när flygplanet nödlandat i Portland.

Drack kaffe ur kannan

Han gick frivilligt ut från cockpit, drack kaffe direkt från kannan och sjönk ner i flygvärdinnans stol.

I ett ytterligare drama tog han sen tag i spaken för att öppna kabindörren – men stoppades av flygvärdinnan.

Han lät sig sedan frivilligt bli handfängslad.

Emerson greps av polis i Portland och hans chockade hustru Sarah fick veta att maken var misstänkt för 83 mordförsök – ett för varje person ombord planet.

I en uppgörelse med åklagarna är åtalspunkterna nu nedskrivna till 83 punkter av ungefär motsvarande framkallande av fara för annan.

Emerson väntar nu på rättegång.

Mår bättre

Emerson uppger att han kämpat med psykisk ohälsa sedan bäste vännen Scott dog.

Ofta försökte han självmedicinera med alkohol, vilket bara förstärkte hans depression.

Nu får han behandling, säger sig ta fullt ansvar för sina handlingar – och menar att hans liv förändrats till det bättre. Trots rättegången som väntar och trots att han fick sparken från Alaska Airlines.

Emerson säger sig vara närmare sin familj än tidigare och mår bättre.

Han hyllar också besättningen som räddade planet och passagerarna, inklusive Emerson.

– Det jag gjorde är inget vi tränar för och de hanterade det fantastiskt. Att jag fortfarande lever är ett resultat av deras professionalism och sättet de hanterade situationen på, säger han till ABC.

Följ ämnen i artikeln