Aftonbladet

Dagens namn: Uno

Kritiken: Skrotningspremie får minimal effekt

Maria Davidsson/TT

Publicerad 2024-06-02

Klimat- och miljöminister Romina Pourmokhtari (L). Arkivbild.

Klimat- och miljöminister Romina Pourmokhtari (L) lyfter gärna fram skrotningspremien som en av regeringens klimatsatsningar.

Men regeringen överdriver klimatnyttan, anser flera remissinstanser.

I augusti vill regeringen införa en skrotningspremie på 10 000 kronor till den som skrotar sin minst 15 år gamla bil och i stället byter till elbil.

Inget större fel på premien som sådan, tycker de remissinstanser som har gett synpunkter på regeringens förslag. Men den kommer inte att få någon större effekt på utsläppen av koldioxid. Inte ens den mycket beskedliga effekt som regeringen själv räknar med kommer att uppnås, menar de. Beräkningarna är för optimistiska.

Högt räknat

Myndigheten Trafikanalys är kritisk till att regeringen räknar med en fullt utnyttjad premie – 50 000 skrotade bilar – trots att klimat- och näringsdepartementet i sin egen konsekvensanalys bedömer att skrotningspremien bara kommer att leda till 10 000 fler skrotade bilar.

Om man i stället räknar med det mindre antalet blir utsläppsminskningen bara 40 000 ton koldioxid.

Som en jämförelse ökar årets utsläpp med fyra miljoner ton på grund av att regeringen sänkte reduktionsplikten vid årsskiftet. Och årets sänkning av drivmedelsskatten ökar utsläppen med runt 350 000 ton.

Men även 40 000 ton är högt räknat, anser Trafikanalys, liksom 2030-sekretariatet, som arbetar för att klimatmålet om minskade utsläpp från transporter ska nås.

Optimistiskt

För enligt statistik från Transportstyrelsen var det 800 personer som både skrotade en bil och köpte eller leasade en elbil under 2023. Att det skulle bli så många som 10 000 som skulle göra det om de får en skrotningspremie är optimistiskt, anser de. Det visar bland annat erfarenheter från Finland som infört en liknande premie.

2030-sekretariatet bedömer att risken är stor att anslaget på 500 miljoner kronor inte kommer att gå åt, och konstaterar i sitt remissvar att en optimalt utformad premie endast förmår kompensera för knappt två procent av de utsläppsökningar från transportsektorn som regeringens hittills förda politik ger upphov till.

Följ ämnen i artikeln