Så klarar du vinterhalkan

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2004-11-22

Aftonbladets bilreporter Robert Collin ger dig tipsen

Ta det lugnt på vägarna, sätt de bästa däcken bak och akta dig för den livsfarliga frosthalkan.

De tipsen gav Robert Collin till läsarna i ett chatt om hur man bäst klarar av vinterhalkan.

Robert Collin säger: Hej. I går morse åkte jag i värtsa snökaoset till Arlanda från Norrtälje. Tur att ingen annan var ute på vägarna. Nu är jag i Arizona, klockan är sju på morgonen och det kommer bli 20 grader senare. Men nu pratar vi lite halka.

Steffo säger: Har du några handfasta körtips inför långresan till fjällen?

Robert Collin säger: Var inte pressad av att du måste komma fram en speciell tid. Det är det viktigaste rådet. Det kan vara svårt med omkörningar och det gäller att falla in de långsammaste bilarnas tempo.

Bengan säger: Varför blir det VARJE ÅR snökaos när snön kommer? Börjar bli lite tröttsamt att läsa samma artiklar varje år...

Robert Collin säger: Det börjar bli lite tröttsamt att skriva samma artikel varje år. Faktum är att förra årets vinterdäck mår bra av att slitas på torrmark ett par veckor före första snön. Och den som köper nya däck tjänar också på att slippa köerna vid gummiverkstaden. Dessutom måste nya dubbdäck köras in på barmark för att dubbarna ska sitta fast när halkan kommer (men det har jag skrivit tusen gånger).

Nigel säger: Rekommenderar du dubb- eller "vanliga" vinterdäck i sånt här väglag?

Robert Collin säger: Jag rekommenderar ALLTID dubbdäck. Dubb är det enda som fungerar på frosthalka och dubb är faktiskt bättre på barmark också (dubben åker INTE skridskor på asfalten som en del tror). Bara i nysnö kan det dubbfria däcket vara lika bra.

Lemmy säger: Ska man ha bästa däcken fram när man kör i halka? Eller är sånt snack bara gammalt gubbmök?

Robert Collin säger: Rätt. Bästa däcken ska sitta bak. Då slipper man otäcka bakvagnskast.

Steffo säger: Vad ska man ta med sig i bilen när man ger sig ut på vinterväg?

Robert Collin säger: Jag brukar ha med mig en liten spade, bogserlina (jag brukar se till att linan inte ligger under allt bagaget), ett par fodrade jobbarvantar, en varm jacka och stövlar. Tänk på att du behöver mer spolarvätska när det är kallt.

Thomas säger: Hejsan! Det finns "smala" däck och "bredare” däck. Vilket är bäst under vinterväglag?

Robert Collin säger: Smala är nästan alltid bättre. I alla fall inte sämre. Smala däck tränger ner bättre i nysnö och slask. Breda däck planar ovanpå (kolla rallybilarna - de har alltid jättesmala däck).

Räddan säger: vilket är det "farligaste" väglaget?

Robert Collin säger: Frosthalkan som du inte ser i mörkret. Du har kört en bit på våt asfalt och plötsligt är den frusen utan att du ser skillnaden. Men ett litet tips; man kan faktiskt höra på ljudet när det fryser: det frasande ljudet försvinner. Frosthalkan är alldeles slät och ofta i temperaturer nära noll. Då är det HALT.

Styris säger: vilken drift rekommenderar du under vinterväglag? bak, fram-eller 4-hjulsdrivet?

Robert Collin säger: Nästan ingen behöver fyrhjulsdrift på riktigt. Det är en kul grej och man kan alltid säga att man behöver det för att ta sig fram på vintern, men jag har aldrig kört fast med framhjulsdrift. Framhjulsdrift är säkert och bra, om man inte bor där det alltid är oplogat. Bakhjulsdrift är värdelöst på vintern. De dåliga egenskaperna kan inte kamoufleras med antisladdsystem.

1 säger: Finns det något man ska tänka på när det gäller hur man lastar en bil när man ut och åka långt på vintervägar?

Robert Collin säger: Det är alltid bra att lasta "jämnt" i bilen. Och det blir ännu viktigare i halka. De tunga grejerna bör placeras längst fram i bagaget och lätta grejer bak.

Saaboman säger: Om man tappar greppet på vägen - är det alltid ett standardtips att trampa ner kopplingen, "släppa" något i greppet runt ratten och pumpbromsa? (I en bil utan ABS)

Robert Collin säger: Till er som har ABS: Nästan alla moderna bilar har låsningsfria bromsar (ABS). Då ska man bromsa så hårt man kan och försöka styra åt de hållet man vill köra. Släpp aldrig bromsen förrän sladden är hävd. Elektroniken i de låsningsfria bromsarna gör jobbet mycket bättre än du.

Men om du inte har ABS gäller den gamla regeln: trampa ner kopplingen, punktbromsa och styr. Tappa aldrig kollen och "sluta aldrig köra".

FG säger: Din åsikt om saltning. Bra eller dåligt?

Robert Collin säger: Jag gillar inte salt. Jag är mycket i norrlands inland. Där saltar man inte. Där är det riktig vinterväg. Torrt och fint och man vet att det är vinterväglag och halt. Men på de stora vägarna i södra Sverige och i städerna är det nog trots allt en bra idé att salta bort halkan, Men på det mindre vägnätet i södra Sverige klarar man sig utan. Men då måste sydsvenskarna köpa bättre vinterdäck och ha bättre respekt för halkan.

Nu ska jag käka frukost - pannkakor med lönnsirap - och sen köra ut i bergen i de gamla indianområdena runt Phoenix. Det blir asfalt, grus och ren off-rode. Ingen snö, ingen is, inget slask. Och bilen är Volvo-jeepen XC90 med den nya V8-motorn. Jag lovar att jag ska tänka på er lite...

aftonbladet.se

ANNONS

Följ ämnen i artikeln