Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Lennart, Leonard

Så lyckades pr-kuppen

Uppdaterad 2011-03-10 | Publicerad 2010-11-03

Experterna: Hemlighetsmakeriet har gett boken en rivstart

Boken om kungen har inte ens hamnat i butik.

Ändå är den på allas läppar.

– Den är lanserad med en klassisk pr-strategi för att få största möjliga uppmärksamhet, säger Peter Erikson, vd på pr-byrån Grayling.

I över två år har författarna skrivit på ”Carl XVI Gustaf – den motvillige monarken”. Under hela tiden har den omgärdats av stort hemlighetsmakeri.

Nu – dagarna före dess utgivning – är boken om kungens privatliv både riksnyhet, debattstoff och föremål för spekulationer.

En sådan snabblansering kan också kallas ”en klassisk pr-kupp”, säger experter som Aftonbladet har talat med.

”En rivstart”

– Pr-mässigt är det här en riktig rivstart. Det verkar vara en fullständig skandalbok som man ska sälja helt och hållet på sensation. Att göra som förlaget har gjort handlar bara om att öka spänningen, säger pr-experten Paul Ronge.

Förläggaren Kristoffer Lind på förlaget Lind & Co har tidigare sagt att hemlighetsmakeriet beror på att författarna behövde arbetsro, och att boken inte skulle komma ut samtidigt som kronprinsessan Victorias bröllop. Men den förklaringen tror inte Paul Ronge på.

– Det är helt och hållet svepskäl. Allt handlar om att innehållet ska vara så okänt som möjligt, för att man ska kunna sälja så många böcker som möjligt.

Den senaste veckan har både lokaltidningar, kvällstidningar och nyhetsbyråer skrivit om väl valda delar ur boken.

– Att ge exklusiva delar av boken till olika medier är ett klassiskt sätt att få ut så mycket publicitet som möjligt, säger Peter Erikson, vd på pr-byrån Grayling.

”Vi har läst den”

Dagens Nyheter kunde i går avslöja att en av de tre författarna, Tove Meyer, får sparken från sitt jobb som researcher på Sveriges radio. Men kulturchefen Björn Wiman vill inte prata om hur tidningen fått tag i boken.

– Vi har läst den, men jag kan inte kommentera hur och varför, säger han.

Aftonbladet har sökt ansvariga på förlaget Lind & Co för att prata om marknadsföringsstrategin, men utan framgång.