Toblerone: ingen effekt för oss

Uppdaterad 2011-03-10 | Publicerad 2010-04-28

Tillverkaren Kraft foods följer utspelen

Aliansen dammar av ett beprövat kort i valdebatten: Tobleroneskandalen.

Bakom kulisserna gnuggar tillverkaren händerna – förhoppningen är att sälja som smör tack vare utspelet.

Innan sitt första maj-tal i Malmö blev Mona Sahlin offer i en toblerone-attack.

Kommunminister Mats Odell (KD) retade i går gallfeber på socialdemokraterna när han drog upp Mona Sahlins 15 år gamla Tobleroneaffär. Bara några timmar senare gjorde arbetsmarknadsminister Sven Otto Littorin samma sak när han talade om ”Tobleronepolitik” i riksdagen. Anders Carne är informationschef på Kraft foods, tillverkare av den välkända chokladbiten.

Om jag säger ”Tobleronepolitik”, vad säger du då?

– Haha, då säger jag aktuell valdebatt.

Anders Carne berättar att Kraft foods med spänning – och ro – följer alliansens senaste utspel.

– Vi följer med intresse att detta dyker upp igen efter så lång tid. Dessutom har det nu utvecklats från en affär till en hel politik. Man blir fascinerad över hur detta bitit sig fast och lever vidare efter alla dessa år.

Det är inte så att ni sponsrar regeringen med Toblerone bara för att vinna egna fördelar?

– Haha, nej det gör vi inte.

Ärligt, hur många chokladbitar extra säljer ni på ”Tobleronepolitik”?

– Det är ju lätt att tro det. Men vi tror inte att det har någon märkbar effekt på försäljningen. Inte som det ser ut nu i alla fall. Själva produkten spelar nog ingen roll, utan det är mest en tillfällighet att det blev just Toblerone från början.

Jag hör att du äter något?

– Ja, jag sitter och mumsar på en Toblerone (skratt). Nej jag har bara ett tuggummi men ska spotta ut det.

ANNONS