SJ: Du har ett konstigt namn och är säkert ful

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2008-06-17

”Jag ringer på uppdrag av SJ för att mobba dig”. Det fick Charlott Yxnäs höra på sin telefonsvarare när SJ ringde upp.

– Jag känner mig oerhört kränkt.

kränkt ”Man blir ledsen och förbannad. Hur kan personal på SJ göra något sådant”, säger Charlott Yxnäs om SJ:s attack.

Charlott Yxnäs, 38, hade bokat en tågresa mellan Norrköping och Arlanda. Men SJ gjorde en ändring av tågnumret och talade in ett meddelande på telefonsvaren.

Efter information kommer chocken när telefonisten fortsatte:

”Jag tycker inte om dig”

”Jag är den hemska massmördaren Veronika. Jag kittlar dem i näsan med mina dreads tills de dör. Charlott Yxnäs. Yxnäsa. Jag ringer på uppdrag av SJ och jag ringer för att mobba dig för ditt efternamn, som är Yxnäs och som jag tycker är väldigt konstigt. Jag vill bara säga att jag inte tycker om dig. Du har ett konstigt efternamn och är säkert ful.”

Charlott Yxnäs blev mycket upprörd och vill ha en förklaring från SJ. Hon vill inte att detta ska drabba andra kunder.

– Jag förstår inte vad som hänt. Man blir både ledsen och förbannad. Hur kan någon personal på SJ göra något sådant?

Inhyrd personal

Enligt SJ arbetar telefonisten på ett anlitat teletjänsteföretag som SJ hyr in. Thomas Oberländer på SJ:s pressjour beklagar det inträffade.

– Det här är ett olycksfall och det är absolut inte så här vi ska bemöta kunder. Vi ser allvarligt på det inträffade.

Vad ska ni göra åt saken?

– Vi vill nu veta hur det kunde hända och vad som kommer att göras för att det här aldrig ska upprepas.

Om en vecka ska Charlott Yxnäs sätta sig på ett SJ-tåg igen.

– Jag är fullt medveten om att det handlar om en enskild person. Men jag ser inte fram emot resan efter det här.