Hemlig knapp ger mer tid på övergångsstället

Uppdaterad 2013-10-06 | Publicerad 2013-10-05

Även i Sverige finns dolda budskap och hjälpmedel

En svensk låda – utan hemlig knapp.

Gamla, funktionshindrade och förskoleklasser särbehandlas i Norge – i alla fall vid övergångsställen.

En hemlig knapp förlänger tiden med grön gubbe.

– Sverige har valt att de blinda ska ha samma förutsättningar som alla andra, säger Jan Lund, vd på Prisma teknik, som tagit fram tekniken.

I Norge har folk 1,2 meter per sekund på sig att ta sig över ett övergångsställe.

Har de tur kan de få mer tid – om de hittar den hemliga knappen, avslöjar norska Dabladet.

Trots att tillverkaren är svenska Prisma teknik finns funktionen inte i Sverige.

Fler sekunder längre

Österrike var först ut med att få den hemliga knappen, sedan Danmark och för ett tag sedan hakade Norge på.

Knappen är inte uppmärkt på något sätt och många vet inte var den är.

Med en lätt hand återfinns den under den blåa lådan på gatustolpen. Om den trycks in hörs ett pip och boxen blir upplyst på samma sätt som om den vanliga knappen på framsidan använts. Enda skillnaden är att den gröna gubben lyser två till fem sekunder längre beroende på hur långt övergångsfältet är.

Förutom mer tid får personer som behöver det i Norge även ljudsignaler med hjälp av att knappen. I Norge är det nämligen tyst vid övergångsställen nattetid.

”Har ljud dygnet runt”

Enligt norska statliga myndigheter är knappen till för blinda och synskadade, uppger DinSide enligt norska Dagbladet.

– Sverige har valt att de blinda ska ha samma förutsättning som alla andra, säger Jan Lund, vd på Prisma teknik.

Däremot kan bland annat förskolegrupper och handikappade i Stockholm få förlängd gåtid med hjälp av en rfid-bricka, som utfärdas av trafikkontoret, som funkar vid vissa lådor.

I Sverige har staten inte velat ha den hemliga knappen.

– Sverige har till skillnad mot många andra länder ljud dygnet runt. Så de blinda har ledinformation både natt och dag, säger Jan Lund.

Om att inte fler målgrupper tilldelas brickan säger han:

– Det är en samtalsfråga mellan trafikverket och de blinda. I Stockholm är det en väldigt stor risk att det rycker i trafiken och en miljöfråga. Det blir längre stopp med bil och kan förstöra den inprogrammerade rytmen.