Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Lennart, Leonard

Skolministern om trakasserier: "Oacceptabelt"

Ellen Ahinko Andersson/TT, Hanna Rasmusson/TT

Publicerad 2024-06-04

Skolminister Lotta Edholm (L). Arkivbild.

Nästan hälften av eleverna i mellanstadiet har utsatts för sexuella trakasserier, visar en avhandling i psykologi från Göteborgs universitet.

– Det är naturligtvis helt oacceptabelt. Det behövs en kulturförändring, säger skolminister Lotta Edholm (L).

I studien har 1 000 barn i årskurs 4 till 6 svarat på om de har blivit sexuellt trakasserade, själva trakasserat någon eller bevittnat sexuella trakasserier.

Elever från drygt 60 klasser från nästan 30 skolor i Västsverige har deltagit. Resultatet visar att nästan varannan elev har utsatts och över hälften, 60 procent, har bevittnat sexuella trakasserier mellan jämnåriga. Bland det barnen berättar om finns oönskad beröring, bilder med sexuellt innehåll eller att bli kallad för könsord.

Goda relationer mellan lärare och elever och elever emellan, och att prata om sexualitet och relationer kan minska antalet sexuella trakasserier, enligt tidigare forskning.

Viktigt förankra

Lena Linnerborg är utbildningspolitisk chef på Sveriges Skolledare. Enligt henne är det bland annat viktigt att skolors ordningsregler förankras hos eleverna.

– Det handlar om att tillsammans med elevrepresentanter, i den mån det går när de är så pass unga, ta fram ordningsregler och förankra dem.

Det är viktigt att hitta rutiner för elever som drabbas av sexuella trakasserier och som behöver någonstans att vända sig, enligt Lena Linnerborg.

– Att elever känner sig tillräckligt trygga för att berätta om obehagliga situationer.

Fler polisanmälningar

Skolminister Lotta Edholm vill att händelser som är brottsliga och sker i skolan också polisanmäls.

– Det som anses vara ett brott utanför skolan är naturligtvis ett brott också i skolan, säger hon och fortsätter:

– Polisanmälningar kan också leda till att det blir lättare att sätta in åtgärder från socialtjänstens sida, till exempel.

Såväl skola som vårdnadshavare har ett ansvar, enligt Lotta Edholm.

– Skolan har ett stort ansvar i att berätta för föräldrar vad deras barn håller på med. Då är det viktigt att föräldrar också tar det på allvar.

Vårdnadshavare har också ett ansvar för att förbättra såväl skolmiljön som miljön på sociala medier.

– Föräldrar måste ha bättre koll på vad barnen har för sig på sociala medier. På samma sätt som man har koll på vilka ens barn leker med eller gör på fritiden, säger skolministern.