Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Rolf, Raoul

Liseberg varnar kunder – efter anställds felklick

Uppdaterad 16.23 | Publicerad 15.51

Vy över Liseberg.

Liseberg har utsatts för ett dataintrång efter en anställds felklick.

Nu varnar man hotellkunder vars uppgifter kan ha läckt.

– Det är ledsamt att det här ska behöva drabba våra gäster, säger kommunikationschefen Mårten Westlund.

På tisdagen skickade Lisberg ut ett varningsmejl till kunder som bott på deras hotell Curiosa i sommar.

Där flaggar man för att nöjesparken utsatts för ett dataintrång i bedrägerisyfte. Uppgifter som e-postadress, telefonnummer, adress, företagsnamn och vistelsetid ska ha läckt.

Nu uppmanar Liseberg till försiktighet.

”Klicka inte på några misstänkta länkar. Vi har fått uppgifter om att det har gjorts utskick via e-post, WhatsApp och Snapchat med en länk till en sida där kunder ombeds uppge sina betalkortsuppgifter. Liseberg kommer aldrig att ta in uppgifter på detta sätt och vi vill med detta meddelande varna dig”, står det i mejlet.

”Vi skulle aldrig”

Kommunikationschefen Mårten Westlund säger att hackarna skapat ett inloggningssystem som ser ut som Lisebergs och köpt synlighet på Google i hopp att någon anställd ska hamna fel med sina inloggningsuppgifter.

– Vid ett tillfälle har man lyckats komma in hos oss i systemet där man arbetar med hotellbokningar och skickat ut uppmaningar via e-post, Whatsapp och Snapchat där kunder ombeds uppge betalkortsuppgifter. Vi skulle aldrig skicka ut den typen av förfrågningar.

Utbildar anställda

Hur många som är drabbade av bedrägeriet vet man inte, enligt Liseberg.

– Det är ingen som kontakt oss och sagt att de blivit scammade, men vi hoppas att det inte är någon som är drabbad. Mig veterligen har ingen uppgett sina uppgifter.

Händelsen har nu anmälts till polisen och Integritetsskyddsmyndigheten.

– Det är ledsamt att det här ska behöva drabba våra gäster. Vi är ledsna för det obehag de behöver uppleva. Det skapar en känsla av otrygghet generellt när man råkar ut för bedrägeri och vi gör allt för att så få som möjligt ska agera på den här informationen Sedan ser vi till att utbilda internt så att alla anställda använder tvåfaktorsautentisering så att det här inte ska kunna hända igen.

Följ ämnen i artikeln