Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Nils

”Ello har fortfarande många brister”

Publicerad 2014-10-01

Ännu en uppstickare hoppas utmana Facebook

Ännu en internettjänst hoppas peta Facebook från sociala-mediatronen.

Ello lockar användare med löften om att de får slippa reklam och registrera konto under fejkade namn.

– Det har blivit ett slags hype kring Ello, men tjänsten har fortfarande många brister, säger Cecilia Djurberg, som bevakar medieutveckling och journalistik på Sveriges Radio.

Med jämna mellanrum lanseras olika plattformar som hoppas bli lika stora som Facebook.

Den senaste i raden heter Ello som startade förra året, men sedan ett par dagar tillbaka försöker man locka större publik - men bara speciellt inbjudna får testa.

Inbjudningarna är så eftertraktade att de säljs på auktionssajten Ebay för upp till 500 dollar, drygt 3 000 kronor. Enligt vissa uppgifter får också nätverket upp till 35 000 förfrågningar i timmen, skriver nyhetsbyrån TT.

Funkar så där

Cecilia Djurberg, redaktör på programmet Medieormen på Sveriges Radio, har skaffat sig ett konto där.

– Det är fortfarande en beta-version, vilket märks, det funkar inte speciellt bra i mobilen ännu, säger hon.

I stort sett verkar man inte kunna göra mer där idag än skriva meddelanden och följa vänner.

Men det finns tydliga fördelar som kan locka en större publik.

– Det verkar stilrent, det är lätt att överblicka, man ser vad ens vänner skriver i realtid, det är bara att scrolla ner. På Facebook väljer en robot vilka inlägg man ska se baserat på vad andra användare har gillat mest och man får en massa annonser i sitt flöde.

En sak som kan ha bidragit till att medierna fått upp ögonen för Ello är ett mindre uppror mot Facebook bland amerikanska drag queens. Facebook stängde helt enkelt några konton för att personerna inte använda sina "riktiga" namn. Då hotade några att gå över till Ello och journalisterna hakade på.

– Det här kan absolut vara ett alternativ som kan finnas  parallellt med Facebook. Man ska inte underskatta idealismen, att folk är trötta på att känna sig som en jävla produkt som finns till för att olika plattformar ska kunna kränga annonser, säger Cecilia Djurberg.

Det kan vara en av anledningarna till att exempelvis Google Plus inte lyckades ge Facebook en match, tror Cecilia Djurberg.

Svårt att rucka på Facebook

Enligt Jörgen Skågeby, forskare i medievetenskap vid Stockholms universitet, blir det svårt att rucka på Facebooks monopol.

– De utmanare till FB som dyker upp använder ofta ideologiska skäl som grund för att en ska välja deras tjänst, men dessa argument verkar inte bita på de genomsnittliga användaren. Facebook är bekvämt - att byta tjänst är jobbigt trots att en ser att Facebook kanske ibland har tvivelaktiga motiv.

Dessutom har Facebooks funktionalitet spridit sig. Like-knappar och möjligheter att dela saker genom FB finns ju idag på allt ifrån nyhetssidor till webbshoppar och personliga bloggar, menar han.

– För att en motsvarande tjänst ska kunna tävla med FB, så måste de först och främst locka över användarna. Något som verkar svårt i dagsläget. Hittills har ju FB bara vuxit och hittat nya målgrupper. Visserligen finns det tecken på att FB inte är lika populärt bland unga längre, men i övrigt så tuffar det bara på.

Facebooks "inlåsningseffekt"

Annakarin Nyberg, internetforskare vid Umeå universitet, är inne på samma spår.

– De har mött ett behov hos oss att skapa och upprätthålla starka och svaga relationer. Jag kan låta min svärmor som bor i andra änden av landet vara delaktigt i vårt liv, samtidigt som jag kan ha kontakt med en gammal klasskamrat som jag inte har träffat på länge.

Annakarin Nyberg pratar också om en inlåsningseffekt som Facebook har skapat.

– Numera loggar man in med sitt Facebookkonto till en massa olika sidor. Vem vet, en dag kanske vi använder det för att sköta våra bankärenden, allt det gör att att jag har svårt att se vem som på riktigt kan utmana Facebook.

Det lär i alla fall inte bli Ello, tror hon.

– Förutom att de knappt har några funktioner försöker de skapa en känsla av exklusivitet genom inbjudningar. De har gjorts sådana försök tidigare, men det har aldrig lyckats fullt ut, säger Annakarin Nyberg.