Premiär för experimentell konst från Mellanöstern
Publicerad 2020-09-19
Hassan Sharif inspirerades av de stora soukområdena i hans hemland Förenade Arabemiraten.
Nu ställs hans abstrakta konst ut på Malmö Konsthall.
– Konsthallen ska kunna fungera som en internationell utblick, säger Mats Stjernstedt, chef för Malmö konsthall.
Under helgen öppnar utställningen ”I am The Single Work Artist” med konst av konstnären Hassan Sharif på Malmö konsthall. Hassan Sharif beskrivs som en pionjär inom experimentell konst från Mellanöstern.
Mats Stjernstedt, chef för Malmö konsthall, berättar att utställningen följer en utveckling som han velat se på konsthallen.
– Konsthallen ska kunna fungera som en internationell utblick, man står i Malmö men det man ser befinner sig i en annan del av världen. Samtidigt finns det någon slags motsatt rörelse med den tanken, och det är att Malmö i sig är en internationell stad: det finns många olika kulturer här, det talas över 180 språk i Malmö. Att vara och verka i Malmö, och att vara lokal, innebär till viss mån att vara internationell, säger Mats Stjernstedt till Aftonbladet.
– När jag ser tillbaka på konsthallens historia så kan man konstatera att ambitionen med en internationell verksamhet alltid har funnits, och att de internationella konstnärer som bjudits in representerar en spännande blandning tillsammans med det lokala. Samtidigt är konstnärer från Mellanöstern underrepresenterade, säger Mats Stjernstedt.
För två år sedan ställde Malmö Konsthall ut konst av Hassan Sharif. Då fick Mats Stjernstedt upp ögonen för konstnären och fick idén att göra en hel utställning.
– Hassan Sharif var en pionjär inom experimentell samtidskonst i Gulfregionen. Han ses av många yngre arabisktalande konstnärer som en föregångare men samtidigt har hans konstnärskap ganska nyligen börjat introduceras i Europa.
– En viktig anledning till utställningen är förstås hans unika konstnärskap som utvecklades under en hel livstid i Förenade Arabemiraten. Han var radikal för sin tid och för sin tradition, han var oppositionell och bröt allmänna uppfattningar om konst och konsttradition.
På grund av Hassan Sharif utvecklades den samtida konsten i Förenade Arab Emiraten, menar Mats Stjernstedt.
– Hassan Sharif menade i strid med rådande normer att konsten skulle finnas för den breda allmänheten och inte bara för experter och samlare. Det innebar bland annat att han i mitten av 80-talet visar och arbetar med konst i den offentlig miljön i Sharjah och Dubai.
Mats Stjernstedt beskriver Hassan Sharifs konstnärskap som abstrakt.
– Han hade avancerade tankar om repetition och hur han jobbade med olika material och hur de här materialen byts under tiden som hans land ändrades. Här situationen då Förenade Arabemiraten går från att vara en plats där det inte finns så mycket till att bli en extremt exploaterad plats i en global ekonomi, det är en enorm utveckling som hans verk reflekterar.
– När förenade arabemiraten var nybildat publicerade han karikatyrer i Dubais dagstidning Akhbar Dubai – i de här karikatyrerna kommenterade och kritiserar han kommersialism, byråkrati och västerländsk påverkan som kom in i landet och förändrade platsen i grunden.
Sen slutade han med karikatyrer och gick över till skulpturer.
– Det är ett intressant projekt som sträcker sig från mitten av 80-talet till hans död 2016. Han betraktar det som en typ av urban arkeologi, frammanad av en vardaglighet i sin konst där det inte fanns en gräns mellan livet och det konstverk som han tillverkade.
Använde marknadsplatser som materialbank
– Han arbetade ofta i ett offentligt rum, till exempel i marknadskvarteren som hans ateljé låg i närheten av. Marknadsplatsen innebar för honom både inspiration, materialbank och utställningsplats. Han köpte de till synes värdelösa massproducerade objekten och lät dem bli en del av sin konst.
I mitten av 80-talet gjorde Hassan Sharif utställningar i ett offentligt rum för att han ville minimera gränsen mellan en betraktare och konstverket och konstnären.
– Malmö konsthall är öppen för alla och det är en institution som i alla år har haft gratis entré som en prioritet, det betyder inte att alla automatiskt kommer in genom dörren.
Mats Stjernstedt berättar att de anser att utställningen har möjlighet att kommunicera brett.
– Det känns viktigt att kommunicera den här utställningen inför Malmös arabisktalande befolkning. Jag frågar mig själv hur ofta andra kulturella bakgrunder och erfarenheter avtecknar sig i offentliga rum, det som Malmö konsthall ändå är. Det är något vi ska uppmärksamma och arbeta med.
Utställningen pågår till den 10 januari nästa år.