Jesus-smink väckte proteststorm

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2008-02-12

”Produkterna trivialiserar Jesus”

Upprörde katoliker Marknadsidén "Se bra ut för Jesus" föll inte i god jord hos katolikerna i Singapore. Nu dras produkterna tillbaka.

Under parollen ”Looking good for Jesus” försöker en tillverkare sälja sina skönhetsprodukter i en butik i Singapore.

Men de kitschiga förpackningarna med religiösa budskap retade gallfeber på katoliker.

– Produkterna trivialiserar Jesus Kristus och hela kristendomen, säger 27-årige Nick Chui till The Straits Times.

Budskapet ”Get tight with Christ” skulle sälja en hudcreme med glitter. En annan produkt var läppbalsam med vaniljsmak som skulle upprätta ens rykte.

”Smaklöst”

På de färgglada förpackningarna avbildas en Jesusfigur som blir beundrad av vackra damer med blomor i håret.

– Varför skulle någon använda religiösa figurer för att göra reklam för fåfängliga produkter. Det är respektlöst och smaklöst, säger Grace Ong till tidningen.

Nick Chui har även reagerat på Jesus utseende på produkterna.

– Det finns sexuella undertoner i budskapen och i det sätt som Jesus avporträtteras, säger han.

Men nu är det alltså slut på försäljningen av Jesus-sminket i den aktuella butiken i Singapore. Efter att ett antal katoliker hade klagat tas produkterna bort från hyllorna, rapporterar nyhetsbyrån AP.

Märket finns tillgängligt på många andra håll i världen, bland annat i Sverige, där det exempelvis finns att köpa via internet.