Reinfeldt avfärdar statligt Saablån

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2009-08-19

Christian von Koenigsegg och Koenigsegg Group blir nya ägare av Saab Automobile.

Staten kommer inte till er hjälp.

Fredrik Reinfeldt avspisade på onsdagen med hårda ord Koenigsegg Groups begäran om statligt lån för att kunna köpa Saab.

Och Maud Olofsson sluter upp.

Rekonstruktionen av Saab Automobile är klar men faran är inte över med det.

Nu försvinner skyddet mot konkurs samtidigt som de tilltänkta nya ägarna säger att det saknas pengar.

Och regeringen tänker inte skjuta till de miljarder som saknas.

Hål i pengapåsen

Alldeles innan Vänersborgs tingsrätt stängde på onsdagen lämnade Saab, enligt advokat Guy Lofalk, in handlingar som visar att företaget klarat av rekonstruktionen. Saab blir åter ett bolag som inte behöver betala sina leverantörerna direkt, men företaget kan också försättas i konkurs.

I tisdags blev det känt att Koenigsegg Group köper samtliga aktier i Saab av General Motors (GM). Men det finns stora hål i pengapåsen – det fattas inte mindre än tre miljarder kronor.

Företagets vd Christian von Koenigsegg har föreslagit att GM, Koenigsegg Group och staten ska dela på kostnaden och vill ha ett miljardlån av regeringen.

"Jag vill inte pantsätta Sverige"

Men det blir det inget av med, slår statsminister Fredrik Reinfeldt (M) fast.

– Jag är inte beredd att pantsätta Sverige och agera riskkapitalist åt välbeställda, sade Reinfeldt vid en pressträff på onsdagen.

– Först ska den som köper inte använda tillräckligt med egna pengar. Den riskkapital- och kreditmarknad som blir allt bättre ska heller inte ställa upp. Utan helt plötsligt ska den största riskkapitalisten bli staten, som med välfärdens pengar ska gå in och ta risker som ingen annan vill ta.

"Regeringen måste anstränga sig"

Näringsminister Maud Olofsson (C) lämnar samma besked.

– Vanligtvis har man tillräckligt mycket pengar när ett privat företag köper ett privat företag. Det fattas ju en del privat kapital och det är upp till ägarna att se till att få fram det.

Det resonemanget avfärdas dock av Socialdemokraternas näringspolitiske talesman Tomas Eneroth:

– Regeringen måste anstränga sig för att hitta en lösning, annars äventyras både jobb och välfärd, säger han.

För Saab Automobiles rekonstruktör Guy Lofalk har det varit sex svettiga månader med flera processer på en gång: skära ut Saab från GM, förhandlingar med staten och den nye ägaren Koenigsegg Group samt att få fordringsägarna att gå med på att skriva ner Saabs skulder med runt åtta miljarder kronor.

– Nu väntar utmaningen att göra företaget lönsamt, säger Guy Lofalk.

Advokaten skeptisk

Under rekonstruktionstiden har Saab levt på ett lån från GM – 150 miljoner dollar, (cirka 1,1 miljarder kronor) som GM tänker efterskänka. Dessutom finns det ett nästan färdigt avtal om att GM betalar utrustning värd runt 1,8 miljarder kronor för att bygga den nya Saab 9-5. Nära, men inte helt klart, är ett avtal med Magna-Steyr om att flytta produktionen av Saab 9-3 Cabriolet från Österrike till Trollhättan.

Hur mycket som finns kvar av pengarna från GM vill inte Guy Lofalk avslöja. Han slår fast att det finns pengar i Saab för att bygga bilar. I alla fall på kort sikt.

Advokat Thomas Ehrner, som har företrätt flera underleverantörer under rekonstruktionen, är mycket skeptisk.

– Jag skulle inte bli förvånad om Saab går i konkurs, säger han.

TT

ANNONS