Fraktpriserna skenar samtidigt som Israel och Jemen attackerar varandra

Uppdaterad 15.15 | Publicerad 14.01

En oljetanker i Jemen attackerades av Israel i fredags.

Minst sex personer har dött efter att Israel för första gången attackerat Jemen – ett svar på Huthirörelsens angrepp mot Tel Aviv.

– De som skadar oss kommer betala ett högt pris, säger Israels premiärminister Benjamin Netanyahu.

Mitt i krisen står den globala handeln – fraktpriserna skenar för sjötrafiken mellan Asien och Europa.

I fredags attackerades Israel av den Iranstödda Huthimilisen i Jemen, vilket de menar var en solidaritetshandling för palestinierna i Gaza.

Den israeliska armén (IDF) misslyckades att skjuta ner en av raketerna som exploderade i centrala Tel Aviv. En person dog och flera skadades. Misstaget ska ha berott på ett mänskligt fel, enligt IDF.

Samtidigt hävdar Huthierna att de kan skjuta drönare som inte upptäckts av IDF:s radarsystem.


Kraftig rökutveckling i Jemen efter IDF:s attack.

Sex döda i israeliska luftangrepp

På lördagskvällen kom Israels svar när de angrep flera mål i hamnstaden al-Hudaydah i Jemen. Det är första gången IDF utfört attacker mot landet, rapporterar The Times of Israel.

Sex personer ska ha dött och 80 skadats i luftangreppen, enligt Reuters.

USA ska ha informerats om attacken på förhand. Amerikanarna har själva undvikit att slå mot hamnen då den använts för att föra in humanitärt stöd till det krigshärjade landet.

Under söndagen skickade Huthierna återigen en raket mot Israel men den sköts ner av IDF, skriver The Times of Israel.

”Företagen börjar få lite panik”

Det var vid årsskiftet som konflikten kring Röda havet började eskalera efter Huthiernas upprepade attacker mot den kommersiella sjötrafiken. I januari utförde USA och Storbritannien ett gemensamt angrepp i Jemen då de bombade 60 mål i 16 olika städer.

Säkerhetsläget har gjort att sjötransporterna genom Bab al-Mandab-sundet, utanför Jemen, minskat kraftigt. Israels enda hamn till Röda havet, som ligger i staden Eliat, har fått pausa all verksamhet, rapporterar Maariv.

Flera fraktbolag har också dirigerat om trafiken från Asien och rundar istället Afrikas södra spets. Men omvägen leder till högre priser och längre leveranstider.

– Företagen börjar få lite panik, de blir oroliga. De börjar skicka mer varor för att säkra upp mot kommande problem. Det skapar en artificiell ökning av efterfrågan, säger Patrik Berglund, chef för rederiteknikbolaget Xeneta, till E24.

Mycket av frakttrafiken mellan Asien och Europa går vanligtvis utanför Jemens kust, men nu väljer många rederier att istället segla runt Afrikas södra kust – med skenande fraktpriser som följd.

 

Fraktpriser har ökat med 165 procent

De senaste två månaderna har priset för att frakta en 40 fots container från Asien till Europa ökat med 165 procent, enligt en översikt från Xeneta.

– Sakta men säkert börjar alla andra handelsvägar stiga i pris också. Vi pratar trots allt om priser som under fjärde kvartalet låg under 1 000 dollar, som nu ligger på 8 000 och 10 000 dollar. Det är en enorm ökning.

Följ ämnen i artikeln