Aftonbladet

Dagens namn: Uno

Därför har vi annonser från bolag vi granskar

För några år sedan gjorde Aftonbladets en intervju med ”Lukas”, som spelat bort över 15 miljoner kronor. Den ingick i en större granskning av spelbolag – och väckte enorma reaktioner.

Efter publiceringarna om ”Lukas” - och även 200 sekunders senaste avsnitt - fick vi en hel del frågor om Aftonbladets roll. Aftonbladet har många stora spelbolag som annonserar på sajten och i tidningen.

 

Hur kan vi granska företag som vi samtidigt tar emot pengar från? Och mer specifikt, hur kan vi på nyhetsplats kritiskt granska spelbolagen – och på annonsplats ta emot deras pengar? Är inte det dubbelmoral?

 

För mig är svaret ganska enkelt. Aftonbladet har annonsörer från i princip alla branscher. Samtidigt har vi ett uppdrag att granska makten och näringslivet. Då kommer det att krocka ibland. Och det gör det.

 

Vi granskar de stora klädföretagen, samtidigt som de annonserar på vår hemsida. Vi har vinannonser, men rapporterar samtidigt om alkoholens baksidor. Nyligen granskade vi tjänsten Mathem, samtidigt som reklam för deras produkter syntes på på vår sajt.

 

Och vi har spelannonser, men vi lyfter de negativa aspekterna av spelandet. Det är inte dubbelmoral, utan snarare en nödvändig balans i en demokrati där medier måste kunna kritiskt granska alla aktörer, oavsett ekonomiska relationer.

 

Annonser på Aftonbladet och alla andra mediesajter är dessutom ofta programmatiska, vilket något förenklat betyder att de kan vara olika för olika personer och styrs efter en rad olika parametrar. Det är också därför det ibland kan uppstå krockar som kan tyckas vara olyckliga.

Men det som är viktigast för oss är följande: avgränsningen mellan annonsavdelningen och redaktionen är vattentät och vi kan aldrig låta vår nyhetsvärdering styras av eventuella annonspengar.

Så måste det vara.