Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Sibylla

Emelie, 23, riskerar livet på jobbet – varje dag

Publicerad 2024-10-19 22.01

Vägarbetarna larmar om en livsfarlig arbetsmiljö.

En undersökning visar att 89 procent är rädda för att gå till jobbet.

– Ja, alla blir ju förbannade. För vi riskerar ju våra liv. Alltså, vi vill ju gärna komma hem, säger Emelie Hellman, 23.

Emelie Hellman, 23, sitter i en lastbil som står framför ett vägarbete i närheten av Fruängen i södra Stockholm. Hon skyddar dem som arbetar ungefär 100 meter framför. På baksidan av lastbilen finns en varningsskylt.

Är det många som kör för fort?

– Ja, det är det verkligen. Vi skyltar, men det är väldigt sällan folk håller hastigheten, säger Emelie.

Emelie Hellman, 23, jobbar som trafikvakt.

Facket larmar

89 procent av medlemmarna som jobbar inom vägbranschen är oroliga för att arbeta vid vägen. Det visar en medlemsundersökning som fackförbundet Seko gjort. 60 procent har någon gång under det senaste året varit med om en incident kopplad till trafiken på deras arbetsplats.

Du är ute på ganska många vägarbetsplatser. Är det likadant överallt?

– Det är det. Folk respekterar inte alla som jobbar ute på vägen, säger Emelie Hellman, 23.

En undersökning visar att många av dina kollegor är väldigt oroliga.
Märker du av oron?

– Ja, det gör jag. Folk håller ju på med telefonen när de kör, så de missar lätt att vi står där. Många av mina kollegor har blivit påkörda, säger Emelie.

Emile Hellman, 23 år, är TMA-chaufför (Truck Mounted Attenuator)

Vakt mordhotad

16 procent av trafikvakterna uppger att det under det senaste året skett en olycka på deras arbetsplats med personskada som följd.

En fackrepresentant på ett större byggföretag berättar för Aftonbladet att en flaggvakt som stod före ett vägbygge och dirigerade trafiken blev mordhotad.

– Personen visade en pistol innanför jackan, säger fackbasen.

Bilister kastar glåpord

Att det finns en hotbild är något som även Fackförbundet Seko känner till.

– Det händer att bilister kastar glåpord och hotar de som jobbar på vägen. Man häpnar. Man har hört att de anställda pratar om mordhot, säger Gabriella Lavecchia, förbundsordförande Seko.

Emelie Hellman, 23, jobbar som trafikvakt.

Tre män jobbar på vägen ungefär 100 meter framför Emelies lastbil. Det är bara koner som skiljer dem från bilarna som kör strax bredvid.

– Hur upplever du att det är idag?

– Det är hänsynslöst, säger Roland Ekberg, 50, som jobbar på vägbygget.

– Är det ett mardrömsscenario varje dag?

– Ja, nästintill. Även om du har skyltat och farthinder så spelar det ingen roll. Det händer att de kör på konerna.

Roland Ekberg, 50, är chaufför på byggen. Han jobbar på ett vägbygge vid Fruängen Söder om Stockholm.

Facket: ”Skrämmande siffror”

Sekos förbundsordförande vill ha fler hastighetskontroller och högre böter och det ska vara rutin och ha som mål att leda om trafiken vid varje vägarbete. Ordföranden vill även att det ska införas information om risker vid vägarbeten i körkortsutbildningen.

– Det är skrämmande siffror i undersökningen. Vi kommer att fortsätta tills det sker förändring. Det gör vi genom att prata med politiker och arbetsgivarna. Sen måste bilisterna tänka till ordentligt. Det är förskräckligt att man måste känna så på sin arbetsplats. Man blir arg och frustrerad, säger Gabriella Lavecchia, förbundsordförande Seko.

Gabriella Lavecchia, 54 år, förbundsordförande Seko.

Facket larmar och Emelie, 23, och hennes kollegor vittnar om en farlig arbetsmiljö. Aftonbladet kontaktar infrastrukturminister Andreas Carlson.

– Hur ser du på det här problemet och oron från personer som jobbar vid vägarbeten?

– Det är förstås väldigt allvarligt. De som har vägen som arbetsplats gör ett mycket viktigt jobb och ska kunna känna sig säkra på jobbet. Alla som färdas i trafiken har ett ansvar och ytterst är det en polisiär uppgift om trafikanter inte följer reglerna. Att inte visa hänsyn till de medmänniskor som har vägen som arbetsplats är djupt respektlöst och farligt.

Vad är din hälsning, som ytterst ansvarig minister, till Emelie, 23?

– Att ingen ska behöva utsättas för det hänsynslösa beteende som hon möter. Det är bra att hon och många andra säger ifrån.

 Infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

Vad gör regeringen, och vad kommer att göras framöver, för att åtgärda problemen och få tryggare vägarbeten?

Det är förstås viktigt att vägarbeten blir säkrare och att fler visar respekt och hänsyn på vägarna. Det blir ännu viktigare de kommande åren när regeringen nu kraftigt förstärker arbetet med vägunderhåll. Trafikverket arbetar sedan starten på förra året med en särskild handlingsplan för att göra vägarbetena säkrare. Till följd av detta har arbetsplatskontrollerna ökat i antal med 20 procent.

– Facket larmar och förbundsordföranden kommer med en rad förslag på lösningar. Vad säger ni om de punkterna? Kommer ni att se till att förslagen genomförs?

– Det är uppenbart att mer behöver göras och jag utesluter inte något av förslagen som lyfts fram. Framför allt handlar det om att alla behöver visa hänsyn och respekt.

Emelie hoppar in i lastbilen igen. Under oss forsar trafiken fram på E4 och E20. På bron ovanför fortsätter trafikanterna att köra förbi vägbygget.

Är det likadant när ni jobbar vid större vägar?

– Ja, det är nästan värre då.

Smilla Frykholm, fotograf och Sven Minell, reporter.

Följ ämnen i artikeln