Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Birgitta, Britta

Vd:s mejl till alla anställda: Volvo säljs

Uppdaterad 2011-03-10 | Publicerad 2009-12-23

Julhälsningen i dag från vd:n Stephen Odell till de anställda på Volvo:

Geely kommer att ta över Volvo Personvagnar nästa år.

Affären mellan parterna är nu så gott som klar.

Stephen Odell skickade sin julhälsning i ett mejl till alla anställda på Volvo Personvagnar i dag. Samtidigt bekräftade ledningen för Ford att en överenskommelse har nåtts med Geely om en försäljning av Volvo PV.

Parterna är nu överens om en rad väsentliga villkor för affären.

– Det är sådant som rör produktionsstruktur och framtida investeringsplaner, säger Geelys svenska presstalesperson Anders Fogel.

Ford kommer att sälja hela sitt innehav i Volvo till Geely. Enligt uppgift ska prislappen vara 15 miljarder kronor.

– Det har jag inga kommentarer till, säger Fogel.

Genombrott

Genombrottet i förhandlingarna kommer efter flera dagars intensiva förhandlingar i London.

– Det här är ett positivt steg i processen, säger Olle Axelsson, informationschef på Volvo Personvagnar.

Både svenska och kinesiska myndigheter ska nu syna affären i sömmarna. Det kommer att dröja fram till i vår innan alla papper är undertecknade.

Avtalet kommer enligt både Geely och Ford i bästa fall att vara klart under första kvartalet nästa år. Det innebär att affären inte är i hamn förrän tidigast andra kvartalet.

Det som bland annat återstår att lösa är finansiering och myndigheternas godkännande, enligt Ford.

Enligt Svt:s Rapport har Geely redan utsett en vd för Volvo Kina. Källor till Rapport uppger att det handlar om en person som varit knuten till BAIC – det företag som nyligen köpte teknologi från Saab.

– Vi har inte några kommentarer till det, säger Anders Fogel till Aftonbladet.

Ökad tillväxt för Volvo

Enligt Geely kommer affären att öppna upp för Volvo på den jättelika kinesiska marknaden.

”Volvo kommer att behålla sin ledande ställning inom säkerhets- och miljöteknik, samt bli unikt positionerade som ett världsledande premiumvarumärke med tillväxtmöjligheter”, skriver företaget i ett pressmeddelande.