Facket kritiserar svenska järnvägar

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2010-12-23

"Lite resurser och dåligt underhåll"

Miljödebatten gav tågtrafiken ett rejält uppsving.

Men satsningarna på järnvägar uteblev och samhället hängde inte med.

Det menar Seko-ordföranden Janne Rudén.

Allt fler människor väljer tåget framför flyget och bilen. Men i dag kan tusentals människor ångra sitt val efter att de fastnat i tågtrafiken.

– Om man köper en biljett så förväntar man sig att man ska komma fram någorlunda. Att det blir förseningar i snö och kyla det har nog svenska folket lärt sig, att hålla undan helt för snö och is i växlar är nästan omöjligt. Men för de som är ute nu och ska förflytta sig för julhelgen, det är ju hemskt och kanske framförallt för barnfamiljer och pensionärer, säger Seko-ordfröanden Janne Rudén.

Dåligt underhåll av järnvägar

Bakom tågkaoset ligger dåligt underhåll av järnvägarna och knappa resurser, anser Janne Rudén.

– Man har ställt in lokaltåg för att fjärrtågen ska ha möjlighet att komma fram men då inträffar ett elfel istället. När det blir snö och kallt så verkar det som att det går troll i det, det kommer en hel del andra fel också. Och de felen vill jag nog säga att de beror på att man inte har lagt tillräckligt på underhåll av järnvägarna. De här snabbtågen har inte möjlighet att både gå och komma fram i tid när de samsas med intercitytåg, regiontåg, lokaltåg och godståg. Det kan ju bara sluta på ett sätt, det blir en kaotisk situation, säger han.

Behöver satsas pengar

För att lösa den situation som nu uppstått menar Janne Rudén att man måste satsa ordentligt med pengar på järnvägen. Och tänka mer långsiktigt.

– De har ju fått fram att det inte är lönsamt med de här höghastighetstågen men om man räknar ut vad man förlorar på alla förseningar så kan man nog säga att det skulle vara mer lönsamt att satsa på det, säger han.