Lågprisjätte står bakom pr-bluff

Publicerad 2013-09-29

Nu har ännu en pr-bluff avslöjats.

Precis som de vill.

En stor lågpriskedja ligger bakom en tillfällig lyxkrog.

– Man försöker låtsas att man är någonting som man inte är, säger mediestrategen Paul Ronge.

I de flesta restaurangmagasin och nöjestidningar har det stått: Brittisk stjärnkock öppnar pop-up-restaurang i Stockholm.

Restaurangen Dill har bara öppet i tre veckor och stänger redan nästa helg. Bakom rodret påstås den tvåstjärniga Michelin-kocken Michael Wignall stå.

Nu kan Aftonbladet avslöja att Dill är ännu ett pr-projekt – skapat av matvarubutiken Lidl.

”Tänker berätta”

Ingenstans framkommer det att restaurangen tillhör butikskedjan, varken i någon intervju eller på Dills hemsida.

Under tiden har gästerna serverats mat tillagad på varor från lågrpriskedjan.

–  Vi ville visa kvalitén på våra varor helt enkelt. Det finns inget bättre än att visa det i verkligheten. Vi tycker att vi har bevisat att bra mat inte behöver kosta mer än den gör i våra butiker, säger Caroline Forshéll, kommunikationschef på Lidl.

De har medvetet fört gästerna bakom ljuset och planerat att berätta i efterhand att butiken gör detta – med Michelin-kocken.

– Vi tänker berätta vilken dag som helst. Vi har egentligen aldrig sagt att vi inte har gjort det. Det har alltid varit öppet men vi har inte kommunicerat det. Men hade man frågat så hade vi berättat det. Men det är ingen som har frågat, säger Caroline Forshéll.

Sågas av pr-konsult

Butikskedjan har tagit hjälp av både pr-byrån Ingo och en produktionsbyrån som fixat kocken.

Mediestrategen och pr-konsulten Paul Ronge sågar nu hela Lidls bluff.

– Jag tycker hela det där greppet, att göra lätt för sig genom att ljuga för folk för att få uppmärksamhet, inte bara är moraliskt fel utan också oeffektivt. Du kan inte bygga trovärdighet genom att lura folk, säger han.

Han tror att det här kommer bli allt vanligare. Bara tidigare i veckan lanserades en ny men falsk onlinebutik som riktades sig till väldigt smala kvinnor.

– Man försöker låsas att man är någonting som man inte är. Det är verkligen fånigt. Det undervärdera människors intelligens att tro att sådant här går hem. Det är inte så att jag åker till Lidl och sen lagar en köttfärssås och känner mig som den där kocken.

Stjärnkock i England

Lidl har anställt Michael Wignall och åtta personer i hans team under de här 3,5 veckorna och den tid som krävts för att förbereda menyerna.

Caroline Forshéll vill inte kommentera hur mycket de betalat stjärnkocken.

– Det är klart att han fått betalt för den tid han lagt ner.

Till vardags står Wignall i köket på The Latymer, en hotellrestaurang i Surrey, känd som en av Englands mest ambitiösa fine dining-ställen.

– De sunkigaste varumärkena är benägna att betala mest. För att få stjärnglans från kändisarna, säger Paul Ronge.

Efter att artikeln har publicerats har det framkommit att Paul Ronge bland annat är mediestrateg hos Ica.