Postkodlotteriet granskas av KO

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2008-02-27

”Konsumenten ges ett överdrivet intryck om möjligheten till vinst”

"Postkodlotteriets tidning "Postkodnyheterna" strider mot marknadsföringslagen, anser konsumentombudsmannen, KO.

TV4-programmets tidning är nämligen att betrakta som reklam och inte en tidning som förmedlar nyheter.

Dessutom ges konsumenten intrycket att vinstchansen är större än vad den faktiskt är.

– Marknadsföringen ger ett överdrivet och orealistiskt intryck av vinstchanserna, konstaterar KO i sin kritik.

”I nästa grannyra kan det här kortnumret bli värt 55 miljoner kronor för dig, Agneta".

"Det kan göra dig rik – inte bara en gång utan flera gånger om! Men då måste du anmäla dig snarast".

Det står att läsa i ett utskick som Konsumentombudsmannen riktar kritik mot.

Starkast kritik riktar KO dock mot TV4-programmet Postkodlotteriets tidning "Postkodnyheterna":

– Vid en första anblick får mottagaren av tidningen intrycket av att det är fråga om en tidning i tabloidformat, vars syfte är att förmedla nyheter, upplysningar och åsikter. Det är dock fråga om direktadresserad reklam som omfattas av marknadsföringslagen, skriver KO i sin kritik.

"Två miljoner tittare”

Anna Wieslander som är presskontakt vid Postkodlotteriet vill inte kommentera det pågående ärendet men förklarar att de har en annan syn på saken än Konsumentombudsmannen i vissa frågor.

– Det jag kan säga är att vi har en pågående dialog med Konsumentombudsmannen. Den har pågått sedan i höstas och har kretsat kring olika frågor. Vi kommer fortsätta ha den dialogen, säger hon till aftonbladet.se.

Postkodlotteriet som sänds på TV4 är ett populärt underhållningsprogram.

– Vi har 600 000 kunder. Och sammantaget tittar drygt 2 miljoner varje helg på programmet.

Har du något att säga till era kunder och tittarna?

– Ja, det är väl att det för oss är viktigt att ha bra relationer med alla, inklusive myndigheterna, att ha en bra dialog med Konsumentverket samt kontakt med Lotterinspektionen som gett oss tillståndet.

”Förmedla förståelse”

Anna Wieslander påpekar också att att Lotteriinspektionen inte har haft några synpunkter på verksamheten, samt att Postkodlotteriet i vissa delar har fått gehör för sina synpunkter från KO:s sida.

– Det handlar väl också om att försöka förmedla förståelse för det vi gör och vi tycker att vi har en bra dialog i många delar med KO, exempelvis gällande välgörenheten där man konstaterat att vi inte strider mot marknadsföringslagen. Det är många delar som vi är nöjda med, säger hon.

ANNONS