Nyfödda dotterns barnvagn exploderade: ”Lät som pistolskott på BB”
Uppdaterad 2019-07-02 | Publicerad 2018-08-17
Bebisen Tuva var bara någon dag gammal och den nya familjen skulle snart få åka hem från BB.
Då exploderade barnvagnen.
– Det lät som pistolskott på kvällen där på BB-avdelningen, säger Tuvas pappa Kim Olsson.
Förlossningen hade gått bra och nyfödda Tuva hade fått se dagens ljus för första gången.
Dagen därpå tänkte Kim Olsson, 32, och hans sambo Angelica Lönn, 30, från Skarpnäck i södra Stockholm, ta en promenad med sin nya barnvagn av märket Beemoo.
– Men när vi kom ut såg vi att det var ett stort hål i slangen och att däcket hängde utanför fälgen, så vi bestämde oss för att stanna inne, berättar Kim Olsson.
Senare på kvällen hör de ett konstigt ljud från badrummet där de ställt barnvagnen.
“Så smäller hela skiten”
När det kollar till vagnen ser de att däcket är uppsvällt till dubbel storlek. Kim Olsson bestämmer sig då för att försöka lätta på trycket i hjulet.
– Jag slutade filma för att skydda ögonen om det skulle explodera. Så direkt när jag nuddar korken så smäller hela skiten.
Nyfödda Tuva befann sig bara någon meter från vagnen.
– Vår dotter blev jätterädd och skrek. Det bara pep till i mina öron och gjorde ont i fingret. Det lät som pistolskott på kvällen där på BB-avdelningen, säger Kim Olsson.
– Det känns helt sjukt, något sådant här ska inte kunna hända.
Vill att vagnarna återkallas
Dagen efter ringde paret till internetsajten Jollyroom där de köpt barnvagnen för att berätta vad som hänt. Där fick de beskedet att ärendet skulle prioriteras och direkt tas vidare till chefen.
– De måste återkalla vagnarna. Jag vill inte att någon annan ska råka ut för det här. Det är jättefarligt för en liten bebis, säger Kim Olsson.
Men Jollyroom hör inte av sig till paret förrän efter att Aftonbladet varit i kontakt med företaget. Enligt Kim Olsson och Angelica Lönn har företaget nu erbjudit dem en ny barnvagn.
På Jollyroom säger Mikael Petersson, team leader på reklamationsavdelningen, att företaget kommer att titta närmare på ärendet.
– Vi ser allvarligt på det här. Vi kommer att titta på kundens ärende och undersöka saken närmare.
Kan det bli aktuellt att återkalla produkten?
– Jag kan varken säga ja eller nej angående det. Vi kommer att kika på kundens ärende och hitta en lösning utifrån det, säger Mikael Petersson.