Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Amanda, Rasmus

M-analys efter valet: Måste visa ryggrad

Publicerad 2024-10-21 16.20

Statsminister Ulf Kristersson (M). Arkivbild.

M har svårt att locka kvinnor och väljare i storstäderna, enligt partiets EU-valanalys.

”Moderaterna ska visa hjärta, hjärna och ryggrad”, är slutsatsen i eftervalsanalysen.

Moderaterna har publicerat sin eftervalsanalys efter EU-valet i juni. Där står att M lyckades mobilisera de egna väljarna, vilket gjorde att partiet ökade något från valet 2019 och landade på 17,5 procent.

Men M har svårare att locka kvinnor och väljare i storstäderna. För att vinna deras förtroende krävs ”ett långsiktigt kulturförändringsarbete”, skriver Jessica Rosencrantz, ordförande för analysgruppen och EU-minister, på Aftonbladet debatt.

Enligt M kan dessa väljare hålla med om partiets politik men deras syn på partiet är ett problem.

”Tonaliteten i budskap är ett område där Moderaterna redan har börjat ändra sin kommunikation utefter att Moderaterna ska visa hjärta, hjärna och ryggrad”, står det i eftervalsanalysen.

Klimat och miljö konstateras också vara två viktiga frågor i EU-val.

”Moderaterna behöver förknippas med fler klimat- och miljöåtgärder än kärnkraft i nästa Europaval.”

Partiet har också gjort små recensioner av de andra partiernas valresultat och skriver bland annat att SD-ledaren Jimmie Åkessons motattack mot medierna kan ha skrämt bort SD-väljare, att Liberalerna hade svårt att nå ut med sina toppkandidater, och konstaterar att Kristdemokraterna, som landade på 5,7 procent, klarade sig kvar mot oddsen.

”Att de endast tappade ett mandat ska i sammanhanget ses som en valframgång.”