Sugen på en tatuering – bo på hotell

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2009-10-04

Krisen i USA får direktörerna att locka med gåvor

LOS ANGELES. Glöm lockelser som tekokare, byxpress och minibar på rummet.

Nu kan du få en tatuering eller låna en Porsche om du stannar en natt.

I finanskrisens spår måste lyxhotellen hitta nya sätt att få gäster.

Sänkta priser lockar inte. Nu har det blivit en trend i Kalifornien att locka med spektakulära prylar och upplevelser i stället.

Hotellet Erwin i stadsdelen Venice Beach i Los Angeles försöker skräddarsy erbjudanden för att passa den brokiga kundskaran.

Det senaste draget är ett paket som inkluderar ett presentkort på 700 kronor till en tatuering och en flaska tequila för att döva smärtan.

Längre ner längs kusten, på hotellet Hard Rock i San Diego, kan gäster som bokar erbjudandet ”Hard Rock and Hog” få låna en Harley Davidson utan kostnad om de stannar i två nätter.

På lyxhotellet Four Seasons i Beverly Hills får gästerna utan kostnad hyra en Mercedes, Porsche eller BMW cabriolet.

Vill vända

Om det låter desperat är det precis vad det är.

Beläggningen på USA:s hotell ligger sedan i somras i genomsnitt på 60 procent. Det är den lägsta siffran sedan terrorattackerna den 11 september 2001.

Sommaren har redan bjudit på flera udda försök att vända de dystra siffrorna:

Wilshire Grand Los Angeles knöt exempelvis temperaturen till rumspriset. Om kvicksilvret pekade på 87 grader Fahrenheit fick man rummet som normalt kostade 119 dollar för 87 dollar, motsvarande 610 kronor.

I Las Vegas lockar Hilton med 2000 kronor i flygkuponger, 700 kronor i middagskuponger, gratis frukost i två dagar samt två cocktail för gäster som stannar två nätter.

– Hotellen gör allt de kan för att öka beläggningen utan att sänka priserna, säger Sam Shank på Dealbase till LA Times.