Lekplatsen kan vara en dödsfälla

Uppdaterad 2012-04-25 | Publicerad 2012-04-24

En av tio lekplatser i Stockholmsområdet har allvarliga brister, enligt en undersökning som Hem & Hyra har gjort.

En av tio lekplatser i Stockholm har stora brister.

Brister som är så stora att de kan leda till döden.

Det handlar om risk för strypning eller huvudskador, rapporterar tidningen Hem & Hyra.

– Det är väldigt allvarligt om det är så stora brister, säger Anna Strandberg på Konsumentverket till tidningen Hem & Hyra.

Hem & Hyra har granskat granskat protokoll från besiktningar av 1 322 lekplatser hos 32 bostadsbolag i Stockholms län.

Resultatet är skrämmande.

Var tionde lekplats har stora brister som innebär risk för strypning eller huvudskador.

Därför är det kanske heller inte så konstigt att över 18 000 barn och ungdomar varje år skadas på lekplatser, enligt en sammanställning som Socialstyrelsen har gjort. Värst drabbade är barn i åldrarna 4 till 12 år. Närmare två tredjedelar orsakas av fall.

Befarar stora brister

Konsumentverket är tillsynsmyndighet för Produktsäkerhetslagen (PSL). Enligt lagen ska tillverkaren och fastighetsägaren garantera att lekredskapen är säkra.

När Konsumentverket tillsammans med Boverket för fyra år sedan granskade säkerheten på lekplatser upptäcktes stora brister. Därför startade man en informationskampanj.

– Man hade ju hoppats att det skulle blivit större förbättring efter det. Man kan befara att det fortfarande finns stora brister på svenska lekplatser om det ser ut så här i Stockholm, säger Anna Strandberg på Konsumentverket till Hem & Hyra.

Hon uppger att man tyvärr inte har resurser att kontrollera alla lekplatser, utan att man istället för stickprover och agerar på anmälningar.

Gungor och klätterställningar

De föremål eller produkter som orsakar flest olyckshändelser är klätterställningar, gungor, rutschbanor, pulkor och kälkar. Andra människor är också en vanlig faktor, samt träd, stenar och staket.

Anders Alderbrant besiktar 700 lekplatser per år.

– Att vi upptäcker många brister tror jag är en kostnadsfråga, det kostar att se till att de är i bra skick, säger han till tidningen.

Enligt Anders Alderbrant brukar många bostadsbolag rätta till allvarliga fel.