Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Verner, Valter

Föräldrar kritiserar skolan efter avbrutet integrationsprojekt

Publicerad 2014-03-21

”KÄNDE SIG OTRYGGA” Sjuntorpskolans rektor Gunnel Wretlind säger till TTELA att barnens föräldrar framfört att deras barn kände sig otrygga.

TROLLHÄTTAN. Föräldrarna protesterade mot hur förskolornas integrationsprojekt skötts.

Nu känner de sig utpekade som rasister och kritiserar skolledningen för dåliga förberedelser.

– Det är jättebra att barnen får träffa andra barn och se att det finns en värld utanför Sjuntorp. Men det skulle ha skett i mindre grupper, säger en förälder.

Det var i går som Aftonbladet och lokaltidningen TTELA kunde berätta om integrationsprojektet i Trollhättan som nu delvis har lagts ner.

Två förskoleklasser från Sjuntorpskolan och två från Kronan i det invandrartäta området Kronogården har under vårterminen haft simundervisning och vanliga lektioner med varandra.

Skickade brev till skolan

Men efter ett föräldramöte på Sjuntorpskolan valde de både skolornas rektorer att avsluta en av de två gruppernas undervisning.

– Föräldrarna framförde att deras barn kände sig otrygga. Tillsammans med rektorn på Kronan tog jag beslutet att avsluta samarbetet i den klassen, sa Sjuntorpskolans rektor Gunnel Wretlind till TTELA.

Under hela torsdagen fick föräldrarna som har barn på Sjuntorpskolan försvara sig mot rasistanklagelser.

– Vi känner att det här har blivit väldigt fel och vänt mot oss. Projektet är jättebra, men vi ville ändra på vissa saker och skickade ett långt brev till skolans rektorer med förslag på lösningar. Då valde de att lägga ner projektet, säger en förälder som vill vara anonym.

”En del incidenter”

Men vad fick er att kontakta skolledningen?

– Det var en del incidenter under de tre mötena som barnen hade. Bland annat blev en flicka slagen och hotad till livet. Det är aldrig okej, men speciellt inte när man är sex år och ska börja bli trygg i skolans värld.

Vad fick ni för respons på brevet?

– Gunnel Wretlind tackade för våra synpunkter och berättade att projektet var nedlagt.

Hur skulle det ha gjorts i stället?

– Det som har brustit är att barnen inte har fått lära känna varandra. De skulle först ha träffats i mindre grupper och på neutral mark. De kunde ha fått läsa böcker eller startat ett teaterprojekt. Det hade varit fantastiskt, språkutvecklande och samarbetande, och barnen hade fått lära känna varandra i mindre grupper först. Och det hade behövts fler pedagoger på plats.

Tina Tenggren, rektor på Kronan, håller med föräldragruppen om att det varit för stora grupper och för få pedagoger.

– Så kan det vara, det är något vi behöver titta på i så fall. Vi satte in ytterligare en pedagog, men vi lyckades inte möta det behovet som fanns.