Bitvis fenomenalt men också frustrerande självmedvetet

”The Bear” har börjat vältra sig i sin egen förträfflighet

Uppdaterad 10.17 | Publicerad 10.04

”The Bear”.

TV-RECENSION ”The Bear” är fortfarande en tv-upplevelse utöver det vanliga och intressantare än det mesta. Men i sin tredje säsong testar den tittarens tålamod på ett nytt sätt, och en mättnadskänsla börjar infinna sig.

Betyg: 3 av 5 plusBetyg: 3 av 5 plus

The Bear

Disney+

Säsong 3

Av Christopher Storer, med Jeremy Allen White, Ebon Moss-Bachrach, Ayo Edebiri, Lionel Boyce, Liza Colón-Zayas, Abby Elliott, Matty Matheson, Oliver Platt.


DRAMA. Efter två säsonger av stress, ångest, gräl och mustig matporr, har Christopher Storers restaurangdrama ”The Bear” rättmätigt gjort sig ett namn som en av tv-världens allra finaste kreationer. En studie i dysfunktionella familjerelationer, dåligt mående, toxisk arbetsmiljö och spöken från det förflutna, såväl som en skildring av yrkesstolthet och ambitioner som tangerar ren besatthet.

Förväntningarna på den tredje säsongen var därför skyhöga, och kanske var det som bäddat för en viss sättning och en begynnande mättnadskänsla.

Ensemblen är fortfarande undantagslöst suverän. Och även om ingenting här kommer i närheten av förra årets crescendo i det omedelbart klassiska julavsnittet ”Fishes” finns det enstaka episoder som verkligen imponerar. 

Den experimentella säsongsöppningen, "Tomorrow", är ett sorts nästan dialoglöst kollage över det plågade kockgeniet Carmys (Jeremy Allen White) formande erfarenheter.

Tillbakablicken ”Napkins”, som är regisserad av Ayo Edebiri (som spelar Sydney), visar hur Tina (Liza Colón-Zayas) från början hamnade på den restaurang som numera heter The Bear.

Och i ”Ice chips” gör Jamie Lee Curtis ännu ett oefterhärmligt inhopp som syskonen Berzattos kaosmamma.

Men medan det i både den första och den andra säsongen var tydligt vart handlingen var på väg, känns den här tredje mest intresserad av att stå och stampa på stället för att vältra sig i sin egen patenterade stil. På ett sätt som ibland är farligt nära att tippa över i ofrivillig självparodi.

Insatserna är lägre än tidigare: En bra restaurang ska bli ännu bättre när Carmy, som håller på att bli en allt mer självdestruktiv och auktoritär antihjälte, jagar total perfektion. Konflikter som har funnits tidigare finns fortfarande. Sydney funderar på om hon ska skriva på ett partneravtal eller inte. Kostnader behöver kapas. En fruktad matkritiker filar på en recension.

Och när säsongen når sitt abrupta slut sitter man kvar med i princip alla frågor obesvarade. Eftersom framåtrörelsen har varit högst måttlig.

Det är beundransvärt avantgardistiskt och frustrerande självmedvetet på samma gång. 


Säsong tre av ”The Bear” har premiär på Disney+ den 17 juli.

ANNONS