Fängslande och vacker noir med Natalie Portman

Men alla kommer inte att gilla ”Lady in the lake”

Uppdaterad 10.36 | Publicerad 10.19

”Lady in the lake”.

TV-RECENSION Natalie Portman gör sin första stora tv-roll i en suggestiv thriller som tecknar två parallella kvinnoporträtt i 60-talets Baltimore.

Det är både en av sommarens mest ambitiösa och en av sommarens svåraste serier.

Betyg: 3 av 5 plusBetyg: 3 av 5 plus

Lady in the lake

Apple TV+

Miniserie i sju delar

Av Alma Har’el, med bl a Natalie Portman, Moses Ingram, Y’lan Noel, Mikey Madison, Brett Gelman, Noah Jupe, Josiah Cross, Byron Bowers, Pruitt Taylor Vince, Wood Harris.


KRIMINALTHRILLER. Natalie Portman, som slog igenom redan som 13-åring, har väntat länge med att göra som så många andra filmstjärnor och prova tv-serieformatet. Och nu har hon gjort ett vågat val för sitt första stora projekt.

Alma Har’els ”Lady in the lake” är en läcker, egenartad och suggestiv noirthriller med snits och stor personlighet. Men det är också en serie som tar stora berättarmässiga risker, varav vissa betalar sig och andra inte, och alla kommer inte att gilla den.

Till grund ligger boken med samma namn från 2019, som Laura Lippman skrev med inspiration av två verkliga, icke-relaterade dödsfall i Baltimore på 60-talet; det (lösta) mordet på en 11-årig judisk flicka, och det (olösta) fallet med en svart kvinna som långt efter sitt försvinnande hittades död i en fontän.

Här vävs de två fallen samman, i och med frigörelsen av Maddie Schwartz (Portman). En hemmafru som efter 20 år har tröttnat på att passa upp på sin man (Brett Gelman), och lämnar honom för att återuppta sin ungdoms journalistdrömmar när Baltimores judiska gemenskap skakas av mordet på en ung flicka.

”Lady in the lake”

Maddie flyttar in i en nedgången lägenhet i en sämre del av staden och lyckas tack vare både driftighet och skamlöshet få in en fot på en väl ansedd tidning, där hon även börjar nysta i det betydligt mindre omskrivna fallet med en svart kvinna, Cleo Sherwood (Moses Ingram), som efter att ha varit försvunnen en längre tid har hittats död i vattnet.

Samtidigt får vi följa Cleos liv under tiden före försvinnandet, som kämpande mamma, mänsklig mannekäng, politiskt engagerad och framför allt motvillig anställd på en dubiös klubb som drivs av den svarta befolkningens mäktigaste gangster (Wood Harris).

Och Cleo fungerar också som seriens berättare, som en lätt sarkastisk röst som pratar till Maddie från andra sidan graven. 

”Lady in the lake” är tjusig, atmosfärrik och ibland surrealistisk spänning som målar två parallella kvinnoporträtt och jonglerar många teman, som 60-talets fortfarande oförblommerade rasism och misogyni, priset för kvinnliga ambitioner och drömmar, och oläkta sår i det förflutna. Med en väldigt imponerande Ingram och en förväntat suverän Portman i en komplex roll som utmanar både sympatier och förväntningar.

Det är djärv, överraskande, intensiv, inte felfri men fängslande och vacker tv, och en av sommarens häftigaste serier. Även om den är ojämn och inte riktigt får ihop allt den företar sig.


”Lady in the lake” har premiär på Apple TV+ den 19 juli.

ANNONS