”Jag är väldigt stolt över svenska Massive”
Publicerad 2013-09-07
Ubisofts vd Yves Guillemot i stor intervju inför lanseringen av nästa konsolgeneration
Yves Guillemot mäter inte många meter i strumplästen, men hans skugga faller över hela spelbranschen.
Som vd för kolossala franska utgivaren Ubisoft, med utvecklingsstudior över hela världen, kan han på egen hand forma stora delar av branschens framtid.
Och ljust nu ser den ljus ut, enligt den fåordige fransmannen.
– Xbox One och Playstation 4 kommer få fler människor att börja spela, säger Guillemot till Aftonbladet i en exklusiv intervju.
Till att börja med: hur mycket spelar du själv?
– Uhm... Jag spelar... då och då. Inte regelbundet. Jag spelar med mina barn. Men jag är ingen stor gamer.
Du har utnämnt ”Rayman legends” till ett av Ubisofts fem bästa spel någonsin.
– Ja.
Vilka är de andra fyra?
– Svårt att säga... det finns många fantastiska spel som också kommer i år. Vad jag ville säga är ”glöm inte det här fantastiska spelet”.
Har spelets kvalitet att göra med att det blev försenat?
– Ja, ju mer tid man har på sig desto mer kan man polera ett spel. I det här fallet hann teamet lägga till fler bossar och allt det innehåll som de ville ha med från början. Det gav dem tid att skapa något enastående.
Du har sagt att Wii U skulle driva nya kunder till spelbranschen. Det har inte riktigt hänt än.
– Nej, inte än, jag håller med. Prislappen är hög – den sorts konsumenter konsolen riktar sig till är van vid lägre priser. (Denna intervju genomfördes innan Nintendo utannonserat en prissänkning i USA, reds anm.)
”Nintendo behöver sälja mer”
Hur många konsoler behöver Nintendo sälja för att vinna ert förtroende?
– Det är svårt att säga hur många... Något väldigt viktigt är att de får vind i seglen igen. Det behövs större volymer. Rätt spel och rätt pris kommer se till att det händer.
Berodde ”Rayman legends”-förseningen på ert bristande förtroende för Wii U?
– Vi kan säga att... vi har ett team som är väldigt begåvat, och som ägnat väldigt mycket tid åt det spelet. Vi vill se till att de är nöjda med antalet konsumenter som kan spela det. Vi såg att antalet sålda Wii U-konsoler var för lågt vid den tidpunkten för att vi skulle kunna få tillräckligt många att spela spelet. Vi bestämde oss för att ta mer tid på oss, höja spelets kvalitet på Wii U – och skapa en fantastisk upplevelse för Playstation 3 och Xbox 360.
Det faktum att du är fransman och Ubisoft ett franskt företag...
– Ja.
...hur gör det er olika, säg, Activision eller Electronic Arts?
– Vi är franska, men samtidigt har vi studior över hela världen. Så... var högkvarteret är beläget är på sätt och vis viktigt, men vad som är ännu viktigare är hur de olika studiorna samarbetar och att de är kapabla att skapa spel som passar alla territorier. Så jag skulle säga att jag inte ser några stora skillnader – vi skulle kunna gå in på detaljer, men det är mer komplext...
”Vill inte såra folk”
Men om man tittar på rötterna – att ni började som en liten fransk utgivare...
– En bra poäng där är vår rekrytering – om vi inte var franska skulle vi förmodligen inte ha lika mycket folk i Frankrike. Att vi är franska hjälper oss därför att vara nära talangerna som finns där.
Skulle du säga att ditt eget ledarskap är distinkt franskt på något sätt – eller europeiskt?
– Jag vet inte, jag... det finns utgivare över hela världen, och det som spelar roll är spelens kvalitet. Det beror definitivt på ledarskapet inom företaget. Men det handlar mer om vad man vill uppnå, och vad man gör för att uppnå det, än varifrån man kommer. Och målet för Ubisoft är att vi skapar någonting tillsammans, och att vi inte tävlar internt, utan att vi gemensamt tävlar med våra yttre konkurrenter. På den punkten kanske vi skiljer oss från vissa andra aktörer.
Jag är nyfiken på Tom Clancy-varumärket. Ni tog bort vissa tortyrsekvenser från ”Splinter cell: Blacklist” efter hård kritik. Var drar ni gränsen när det gäller innehåll av det slaget, som kan betraktas som politiskt laddat?
– Vi... vi försöker säkerställa att vad vi gör inte sårar folk. Vi vill att de ska känna saker, men... samtidigt vill vi vara säkra på att det inte går för långt. Utvecklarna försöker se till att det fungerar för alla spelare.
”Massive är ett utmärkt team”
Hade du sett sekvenserna ifråga innan de visades upp för pressen?
– Uhm... jag tittade inte personligen på just de sekvenserna, för teamen fattar själva beslut regelbundet.
Skulle du ha några personliga invändningar mot material av det här slaget?
– Faktum är att vad vi... (paus) Målet för företaget är att se till att, som jag sa, det är i linje med vad folk klarar av att se, och vill se. Och att det är kul. Det är upp till dem att avgöra hur det betraktas. Uhm... att titta på bilder är en sak – att spela en annan. Så det är upp till utvecklarna att se till att det de gör funkar för alla.
Skulle du kunna förklara varför ni köpte svenska Massive Entertainment (som är kända för ”World in conflict”, reds anm.)?
– Det är för att vi älskade vad de gjorde. När Activision ville sälja företaget såg vi en möjlighet att ta över ett utmärkt team. Så vi såg till att de anslöt sig till Ubisoft.
”Fler kommer börja spela”
Vad känner du inför reaktionerna på Massives ”The division”?
– Jag är väldigt stolt över vad det där gänget lyckats åstadkomma. Det har kämpat hårt. De har verkligen gjort ett fantastiskt jobb med att blåsa liv i sin vision. De kan vara stolta.
Jag hörde dig säga att du har vissa reservationer angående Xbox One och Playstation 4 – kanske vissa features du saknar...?
– Sa jag det?
Ja! Inget specifikt, men att vissa saker kanske saknades...
– Jag är faktiskt väldigt nöjd med vad de för med sig. Samspelet med telefoner och surfplattor, onlinemöjligheterna... för mig är det exceptionellt. Så nej, jag tycker att det är ett stort språng framåt, och det finns en hel del bra saker där som kommer få fler att börja spela.
Läs andra delen av vår stora intervju med Yves Guillemot på aftonbladet.se/spela imorgon!