”Half-life 3” avslöjat

Publicerad 2013-10-03

Information läckt – 46 personer jobbar på spelet

Många förväntade sig att få höra något om ”Half-life 3” när Valve utannonserade sitt nya operativsystem och spelkontroll förra veckan – men inte ett ord yppades om spelet.

Men kanske finns det ändå skäl att vara positiv.

En läcka har nu nämligen bekräftat att 46 anställda på Valve jobbar på ”Half-life 3”.

Spelforumet Neogaf upptäckte det i vanlig ordning först. Ett fel i Valves interna buggspårningssystem gjorde att vem som helst kunde komma åt informationen den lagrar under en kort tid i tisdags. Och där fanns det: ”Half-life 3”.

De som var snabba nog att undersöka läckan kunde konstatera att 46 personer jobbar på spelet i nuläget, bland annat Adam Foster som skapade ”Half-life 2”-modden ”Minerva”, ljuddesignern Kelly Bailey och ”Half-life”-veteranerna Jeff Lane och Jim Hughes.

Utvecklingsteamet växer

Enligt spelsajten Valvetime har det här felet redan uppstått en gång i juli. Vid den tidpunkten var det dock bara 42 personer som var med i utvecklingsteamet. Det verkar med andra ord som att saker och ting rör sig framåt.

Att den nya läckan kommer nu, några dagar efter Valves utannonseringar förra veckan gör att många tror att den är avsiktlig.

Vissa anser till och med att Valves planer på att äga vardagsrummet med sitt Steam OS bara kan komma att bli verklighet om ett spel som ”Half-life 3” släpps exklusivt till Steam-konsolerna. Gearbox-chefen Randy Pitchford är en av dem.

”Skulle bli väldigt förvånad”

– Det finns alltid ett hönan eller ägget-problem med det här, och den senaste gången Valve lyckades motivera oss att ta oss an en ny paradigm var när de attraherade oss med en produkt – jag tvingades installera och använda Steam för att kunna spela ”Half-life 2”. Med det i åtanke det så skulle jag bli överlycklig om Valve utannonserade en produkt som jag redan visste att jag ville ha och som är designad att använda deras tre nya komponenter (Steam OS, maskinen, kontrollen) och som inte kunde existera om det inte vore för de tre komponenterna, säger Pitchford till Gamesindustry.

– Den typen av utannonsering skulle verkligen hjälpa oss att förstå nödvändigheten av deras påfund. Men vi vet alla att den produkten antagligen skulle behöva börja med ett H, ha en trea på slutet och låta som ”Half-life 3”. Men jag skulle bli väldigt förvånad om vi skulle få se något sådant eftersom jag inte förväntar mig något nytt ”Half-life”-spel från Valve på väldigt länge – kanske aldrig igen.

ANNONS