Valve utannonserar ”Steam Controller”
Publicerad 2013-09-29
Steam-konsoler lanseras 2014 – med udda kontroll
Tidigare i veckan avslöjade Valve att de gör ett specialtillverkat operativsystem som ska länka samman datorn med tv:n.
Nu har spelföretaget avslöjat att en rad olika tillverkare håller på att ta fram maskiner som kan köra .
Men det stora trumfkortet är onekligen Valves egna spelkontroll – som saknar styrspakar.
Många menar att
har potentialen att revolutionera spelandet. Operativsystemet ska strömma spel från din dator till ett mediecenter kopplat till din tv. Valve kommer dock inte att skapa en enda enhetlig maskin, likt en Playstation-konsol, utan har istället valt att samarbeta med en rad olika tillverkare som kommer släppa Steam-maskiner 2014.
Saknar analoga spakar
Men en sak kommer de alla ha gemensamt – Valves egen handkontroll, Steam Controller. Det mest ögonväckande med den är onekligen att den saknar de traditionella styrspakar som de stora spelkonsolernas handkontroller bär. Istället återfinns två styrplattor som styr- och kamera-kontroll. Det här menar Valve ska ge kontrollen nästan samma precision och snabbhet som pc-kombon mus och tangentbord.
Indieutvecklaren Ichiro Lambe har fått testa kontrollen och återger sina intryck för Kotaku:
Virtuella styrkulor
– Det här låter konstigt, men det är nästan som att rulla två viktade styrkulor (sådana som vissa datormöss har, reds anm) som egentligen är för stora för att passa in i kontrollen, säger Lambe. Rullar man en tumme försiktigt åt höger känner man det här tickandet, som om man vänder kameran med en fysisk kontroll. Snärta till snabbt med tummen och den här imaginära fysiska saken reagerar som om den faktiskt hade en tyngd – ”styrkulan” fortsätter att rulla en bit för att till slut stanna till. Och eftersom allt kontrolleras genom mjukvaran kan samma styrplatta sedan bli mer som en mus eller en styrplatta på en bärbar dator när man navigerar genom menyer. Dynamiskt!