Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Sigrid, Siri

Skräcken du inte kan blunda för

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2001-09-21

Folk gillar att bli skrämda, och ingen underhållningsform kan skrämma lika effektivt som skräckspel. Få situationer frambringar samma panikkänslor som när en blodtörstig zombie hasar närmare medan man desperat försöker att hitta en väg ut.

I skräckspel kan man dessutom aldrig blunda när det blir för mycket, eftersom man själv måste styra huvudpersonen därifrån. Man kan inte ens avlossa några skott rakt upp i luften bara för att ta död på den otäcka tystnaden, eftersom man då riskerar att vara utan ammunition när nästa fiende dyker upp.

Det var därför ”Resident evil” blev en sådan enorm succé. Och det är därför Capcom inte kunnat låta bli att släppa uppföljare, konverteringar och omklippta uppgraderingar.

Men även om det känns lite oinspirerande att börja spela denna andra version av den snart två år gamla fjärde delen i serien, går det inte att förneka att Capcom fortfarande vet hur man fängslar, skrämmer och överraskar. Och de kameraåkningar och närbilder som skiljer ”Code Veronica” från sina föregångare gör obehagskänslorna mer påtagliga än någonsin.

Tobias Bjarneby