Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Sam, Samuel

Svensken om ”Indy”-spelet: Största vi gjort

Äventyret som utspelar sig på 1930-talet

Björn Berglund/TT

Publicerad 2024-08-25 08.12

Ett äkta matinéäventyr ur förstapersonsperspektiv med lika delar action, charm och komplexa pussel.

Det lovar svenskarna som står bakom nya ”Indiana Jones and the great circle” – ett av julens stora spelsläpp.

Nya ”Indiana Jones”-spelet är det i särklass största projektet som Uppsalastudion Machinegames har arbetat med, förklarar regissören Jerk Gustafsson.

– Det här är det största vi har gjort, inte bara sett till storleken. Jag vill inte försöka gissa hur många timmar det tar att spela, men det här är längre än allt vi har gjort tidigare, säger han under en presentation av spelet.

Äventyret utspelas på 1930-talet och tar spelaren till flera världsdelar – till Himalaya, Vatikanen och Egypten. Det är en hyfsat linjär story, samtidigt som spelaren får springa omkring lite mer fritt och utforska sidouppdrag på vissa platser.

I resväskan har doktor Jones revolver, anteckningsbok och kamera. Den trogna piskan är också med, både för att svinga sig mellan platser och för att piska nazister. Man lade ner enormt mycket möda på att hitta rätt mekanik för piskan.

– Att säga att det var mycket jobb är en underdrift, säger Jerk Gustafsson.

Att smyga och gömma sig är en stor del av spelet, berättar de svenska utvecklarna. Pressbild.

Smarta pussel

Precis som i filmerna ställs den kände arkeologen inför diverse uråldriga pussel och gåtor som måste lösas för att ta sig vidare. Några är enkla, andra svårare.

– Jag erkänner att jag har känt mig ganska korkad när jag har provspelat några av dem. Vi har pusseldesigners i teamet som är riktigt smarta, säger kreative chefen Axel Torvenius.

Förutom Indiana Jones själv befolkas spelet av bland andra Gina Lombardi – en italiensk reporter som slår följe med huvudpersonen, och storskurken och nazisten Emmerich Voss.

Figurerna har fått liv genom att skanna skådespelarnas drag. Men att skanna in en ung Harrison Ford kunde man av naturliga skäl inte.

Dr Jones anteckningsbok är ett viktigt verktyg i spelet. Pressbild.

Lucasfilms arkiv

För att mejsla fram en porträttlik Indy fick man förlita sig på andra källor, bland annat gamla porträttfoton på Ford ur flera vinklar från inspelningen av ”Jakten på den försvunna skatten”.

– Vi har fått se Lucasfilms arkiv och har fått se konceptkonst och bakom scenerna-material som vanliga dödliga inte har tillgång till, säger Jerk Gustafsson nöjt.

Största utmaningen var att träffa rätt ton – blandningen av klassiskt äventyr och 80-talsfilm – och att passa in denna i ett modernt storspel.

Nyckeln var att förmedla huvudpersonens mänsklighet, tror Gustafsson.

– Indiana Jones är inte en superhjälte. Det är tufft och utmattande för honom samtidigt som han har charm och humor. Vi försökte verkligen skapa något jordnära.

Nazisten och storskurken Emmerich Voss. Pressbild.

Följ ämnen i artikeln