Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Emil, Emilia

Svenska spelutvecklare beklagar våldtäktsscen

Publicerad 2013-09-09

Nu kan sekvensen i Hotline Miami 2 göras om

Svenska ultravåldsspelet hyllades nästan unisont när det släpptes förra året.

Men nu kritiseras uppföljaren – på grund av en våldtäktsscen i demot.

De båda männen bakom spelet har nu tagit bort scenen ur demot och funderar på att skrota den helt och hållet.

”Hotline Miami” var ett av förra årets mest omtalade svenska spel och kammade hem toppbetyg efter toppbetyg i internationell media. Spelas Carl-Johan Johansson

det med och menade att sättet spelet illustrerade och kritiserade människans relation till våld som massunderhållning placerade ”Hotline Miami” jämsides filmer som ”National born killers” och ”Clockwork orange”.

Svenska utvecklaren Dennaton, som består av Dennis Wedin och Jonathan Söderström, håller nu på att utveckla en uppföljare i samma stil. Men frågan är om det funkar lika bra att skildra våldtäkter under samma lupp som Dennaton använt för att ifrågasätta underhållningsvåld?

”Avsluta henne”

Många spelare, däribland engelska PC Gamers Cara Ellison, ifrågasätter nu inkluderandet av en antydd våldtäktsscen i demot för ”Hotline Miami 2: Wrong number”. I scenen uppmanar spelet spelaren att ge sig på en kvinna och ”avsluta henne”. Därefter håller spelprotagonisten ner kvinnan och drar ner sina egna byxor. Själva våldtäkten genomförs inte eftersom det hela är fejk – det äger rum i kontexten av en filminspelning.

Dennis Wedin säger sig ändå förstå varför folk blivit upprörda i en intervju med Rock, Paper, Shotgun.

– Vi blev väldigt ledsna att vissa personer blev så påverkade av scenen, kanske för att de har varit med om något liknande själva. Kanske har de upplevt något fruktansvärt som triggades av spelet. Det var inte alls vår avsikt. Vi tog inte med den scenen bara för att vara kontroversiella. Det finns en mening med de här båda karaktärerna.

”Respekterar folks kommentarer”

Dennaton har nu tagit bort scenen från demot och ska jobba vidare med den, alternativt skrota den helt och hållet. Wedin är noga med att påpeka att det finns en poäng med scenen som endast framgår när spelaren ges tillgång till hela spelet.

– Jag respekterar folks kommentarer och det faktum att de yttrat dem, säger Wedin. Det är så de känner. Vår scen fick dem att känna så här, därför måste vi fundera på varför och om det finns något vi kan göra för att få det att kännas bättre. Jag tycker inte att det är rätt att bara säga ”Ni har fel. Ni tittar på det här på fel sätt.” Det är inte rätt sätt att hantera det här på.