Missbrukar ”Arkham”-formatet
Publicerad 2013-11-12
Batman: Arkham origins – Blackgate är en mördande tråkig spinoff
ÄVENTYR Besvikelsen träffar mig hårdare än en Bane-näve i överljudshastighet.
”Blackgate” är inte alls spelet jag trodde att det skulle vara.
När det utannonserades i våras tände jag på alla cylindrar efter att ha granskat namnet på regissörsstolen: Mark Pacini. Samme man som regisserat de tre fantastiska ”Metroid prime”-spelen stod här beredd att leverera ett Batman-äventyr i 2d.
Fadd kopia
Det räckte för att få mig att börja drömma om utsökta världsbyggen, en atmosfär så tung att benen knappt skulle bära och ett avskalat berättande grundat i devisen ”show, don’t tell”.
Slutresultatet liknar istället en fadd ”Arkham asylum”-kopia med ekande tomma salar, ett värdelöst kartsystem och förvirrande bandesign.
Instängt och trångt
Slagsmålssystemet är helt okej, och visst finns det stunder av briljans – som när man tvingas springa gatlopp mellan olika skydd samtidigt som man beskjuts av Deadshot – men på det stora hela är ”Blackgate” mördande tråkigt. Det är lätt att gå vilse, det är inte alls kul att utforska det Bergman-gråa Blackgate-fängelset, och ”Arkham”-formatet känns bara instängt och trångt i sin nya 2d-form.
”Blackgate” är inte Batman-spelet fansen förtjänar – och det är verkligen inte spelet de behöver just nu. Eller någonsin.