”Vi borde aldrig ha släppt Pac-avoid”
Publicerad 2014-01-28
King:s vd i öppet brev efter plagiatanklagelser
King har de senaste veckorna anklagats för att vara varumärkestroll och för att ha kopierat andras spel.
Nu väljer vd:n Riccardo Zacconi att kommentera den senaste tidens kontroverser.
King, utvecklaren till ”Candy crush saga”, har varit i hetluften på sistone. Först varumärkesskyddade de ordet ”candy” inom EU i spel- och klädsammanhang.
De har även varumärkesskyddat ordet ”saga”, vilket Stoic, utvecklarna bakom ”The banner saga” blev varse när de försökte skydda sin egen titel. Deras ansökan blev bestridd av King som argumenterade att de ”kommer skadas av registreringen”.
”Ironiskt av King”
Många arga röster har höjts i spelvärlden efter tilltagen. Men den värsta kritiken kommer från apputvecklarna Stolen Goose, som tyckte att det var rent hyckleri av King att varumärkesskydda ”Candy” och ”Saga” för att undvika plagiat – när King själva hade klonat ett av Stolen Goose-studions spel.
– Det är ironiskt att King är bekymrade över sin intellektuella egendom när de så skriande uppenbart kopierade vårt spel ”Scamperghost” med sitt spel ”Pac-avoid” under 2009, skriver Matthew Cox, en av utvecklarna som utgjorde Stolen Goose, på sin privata blogg.
Gavs i uppgift att klona
Inlägget innehåller en mängd skärmdumpar som jämför ”Scamperghost” och ”Pac-avoid” sida vid sida. Bilder som visar ett tydligt släktskap.
Enligt Cox förde de en dialog med Lars Jörnöw på King om ett utgivningsavtal för ”Scamperghost” 2009, men innan något kontrakt skrevs på fick de ett bättre erbjudande av Max Games och avbröt förhandlingarna. King ska då ha vänt sig till en tredje part, utvecklaren Epic Shadow, och givit dem i uppgift att klona ”Scamperghost” istället.
Stolen Goose kontaktade själva Epic Shadow för att få klarhet i vad som försiggick.
”Dålig stil”
Så här svarade då Porter, den ena av de två grundarna till Epic Shadow:
– Lars på King.com kontaktade oss och förklarade att ni (Stolen Goose) hade skrivit under ett kontrakt, hade arbetat med honom för att slutföra affären, och fårt ett bättre erbjudande och plötsligt dragit er ur. Jag förstår att mer pengar var lockande, men om kontraktet var påskrivet var det dålig stil. Jag vet inte om det faktiskt förhöll sig så, så ni får gärna ge oss klarhet i detta. Han bad oss att klona spelet väldigt fort, och ville till och med att vi skulle få ut klonen innan spelet släpptes.
King ber om ursäkt
Nu besvarar King:s vd, Riccardo Zacconi, anklagelserna i ett öppet brev.
– De bakomliggande detaljerna är komplicerade, men poängen är att vi aldrig borde ha publicerat ”Pac-avoid”. Vi har tagit ner spelet från vår sajt, och vi ber om ursäkt för att vi gav ut det till att börja med, skriver Zacconi i brevet.
– Låt mig vara fullständigt klar: den här olyckliga situationen är ett undantagsfall. King klonar inte spel, och vi vill inte att andra ska klona våra spel heller, fortsätter han.
Zacconi nämner även kontroversen kring ”The banner saga”.
”Var tvungna att skydda våra spel”
– Vi har bestridit Stoics ansökan om att varumärkesskydda ”Banner saga”. Vi tycker inte att det liknar något av våra spel, men vi har en lång serie av spel där ”saga” är ett av nyckelorden som folk associerar med King.
– Vi försöker inte stoppa Stoic från att använda ”saga”, men vi var tvungna att bestrida deras ansökan för att skydda våra egna spel.
Matthew Cox, som anklagade King för att ha klonat hans spel, hade ännu inte sett brevet när Aftonbladet kontaktade honom. Han är inte nöjd med svaret.
”Trakasserier”
– Det här handlar om företagsmakt och -trakasserier, säger Cox till Aftonbladet.
– Jag tycker att brevet skiftar fokus när det påstår att det handlar om ”Pac-avoid”, fortsätter han. Det är aldrig vad det här handlade om. Jag bryr mig inte särskilt mycket över att de klonade ”Scamperghost”. Och för att vara tydlig, det var inte ett rent tredjepartsjobb. De kontaktade Matt Porter direkt och bad honom specifikt att basera ett spel på vårt, och bekostade utvecklingen av det... Men återigen, det här är inte problemet. Jag använde ”Scamperghost” kontra ”Pac-avoid” som en jämförelse eftersom det visar på dubbelmoralen i hur de har behandlat andras varumärkesskydd och intellektuella egendom i det förflutna. Och nu använder de rättigheterna till ”candy” för att stänga ner andra utvecklares spel, som ”Candy slots” till exempel.
”King är ett varumärkestroll”
Vad tycker du om ursäkten? Har de erbjudit er någon form av kompensation för de år som spelet funnits till försäljning?
– Jag bryr mig inte om ursäkten och jag är faktiskt lite ledsen över att de plockade ner ”Pac-avoid”. De här spelen drar inte in mycket pengar. Jag bryr mig inte om någon kompensering. Vad jag bryr mig om är att King och andra stora företag använder sina finansiella och juridiska muskler för att kontrollera vanliga ord som ”candy” och sedan hindra andra människor från att använda dem.
– King.com har blivit ett ”varumärkestroll” och uppför sig precis som patenttrollen i teknikindustrin. Det är inte bra för spelindustrin och det är inte bra för spelarna. Vad som är viktigt är inte huruvida de plockar ner spelet de klonade utan hur de behandlar andra företag i framtiden gällande det här varumärkesskyddet.
Carl-Johan Johansson