Festivaluppstickare vill skapa en folkfest
Uppdaterad 2023-11-29 | Publicerad 2023-05-25
Festivalsommaren står för dörren.
I Malmö tar en ny uppstickare ton – South Ocean Festival hoppas locka 20 000 besökare med internationella akter.
– Vi vill ha en folkfest på en av Malmös vackraste platser, säger festivalgeneralen Simon Andersson.
Med Öresundsbron som kuliss i sydväst passar många badsugna på att ta ett dop vid bryggorna ute i Sibbarp, söder om Malmö. I början av juli kommer tusentals musikälskande människor dit av en annan orsak – då arrangeras premiärupplagan av South Ocean Festival.
– Vi skulle egentligen haft premiär 2021, men så kom ju pandemin och vi fick ställa in även förra året. Det var ju svårt att planera för ett sådant här evenemang när vi bara fick sitta fyra personer vid ett restaurangbord under pandemin, säger initiativtagaren och festivalgeneralen Simon Andersson.
En billig festival för danskarna
Festivalområdet ligger mindre än 200 meter från Öresunds vatten. Mellan ett par dungar ska de internationella akterna Florence and the Machine, Father John Misty, Röyksopp och The Libertines uppträda den 7–8 juli tillsammans med svenskkvartetten Benjamin Ingrosso, Albin Lee Meldau, Smith and Tell och Dina Ögon.
– De internationella bokningar vi har är exklusiva för Danmark och Sverige i sommar. Det är medvetet så klart. Vi har hela tiden sagt att vi vill ha en internationell festival, säger Simon Andersson.
Förhoppningen är att ha 10 000 besökare per dag. En stor målgrupp är naturligtvis danskarna på andra sidan sundet. Med en tågresa över bron och festivalens shuttlebuss från Hyllie station ligger restiden på under 40 minuter för besökare från grannlandet.
– 25 procent av våra biljettköpare kommer från Danmark. Det är ju ingen slump. Med valutakursen är det ju ett kap för danskarna att komma hit, säger Simon Andersson.
Festivalsug i fjol
Pandemin tvingade festival- och konsertarrangörer till ett i princip två år långt uppehåll, men festivalforskaren Jonas Bjälesjö tror att just festivaler har klarat sig bra.
– Förra sommaren fanns det ett sug bland människor att vara på festival igen. Men kanske har de platsbundna scenerna som har verksamhet nästan varje vecka haft det tuffare, säger Jonas Bjälesjö, som är universitetslektor vid Linnéuniversitetet.
Sommarmånaderna kryllar av så kallade stadsfestivaler, men det är svårt att sia om huruvida marknaden är mättad.
– De som har försvunnit genom åren är de lite större campingfestivalerna. Sedan har det alltid funnits ett myller av mindre festivaler, nischade festivaler och festivaler som framför allt har ett lokalt upptagningsområde. Det har alltid varit så att festivaler har kommit och gått, men det är svårt att säga vad marknaden tål, säger Jonas Bjälesjö.
Med även Lund och Köpenhamn i sin absoluta närhet har South Ocean Festival ett stort upptagningsområde. Målgruppen är 30 plus.
– Enligt försäljningen ligger vi väl nu runt 25–35 år, men vi vill ha en folkfest på en av Malmös vackraste platser, säger Simon Andersson.
”Annat läge till nästa år”
Andersson är själv musiker och satsade under 2010-talet på en karriär på den amerikanska countryscenen.
– Jag har hållit på med musik hela livet, som musiker, artist och låtskrivare. Ledstjärnan för mig är att göra ett evenemang som jag själv skulle uppskatta.
En lyckad debutfestival mäts inte enbart i antalet besökare, framhåller Simon Andersson.
– Det viktigaste är att sätta festivalen – att de som kommer hit känner att detta är verkligen gjort med passion och att vi bryr oss om upplevelsen. Om alla människor som går från festivalen upplever det har vi lyckats och har ett helt annat läge till nästa år.