Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Simon, Simone

Han får oss att tro igen

Publicerad 2013-11-27

Gospelpiano lyfter Primal Scream

Bobby Gillespie är oemotståndlig som missionerande music lover. Men det slutliga väckelse­mötet föregås av halv­hjärtad predikan.

Det är 22 år sedan Primal Scream släppte ”Screamadelica” och på Debaser Medis kan man spotta den numera så sällsynta ugglefrisyren, typisk i mods­nostalgiska butiker på Carnaby Streets sidogator.

Tre decennier av droger och boogie verkar varit förvånansvärt snälla mot Bobby Gillespie. Han ser strålande ut i cerise mohair-kostym och glittrig topp. Rockens klichéer bor i hans hela person.

Tillfällig crush

Bandet har alltid låtit som en direkt konsekvens av Gillespies tillfälliga crush. Jingeljangel-pop, psykedelia, soul, acid ­house, gospel, electro eller bara hyvens Creedence-rock.

Märkligt nog låter Primal Scream mer daterade när de strävar mot sin version av modern musik – den trasiga knarkrocken från 13 år gamla ”Xtrmntr” – än när de dammar av ännu en hyllning till Tom Pettys ”American girl”. Den första halvan av konserten blir därför en transportsträcka.

Men när nya ”It’s alright, it’s ok” glider över i gospelstandarden ”Oh happy day” står ”Screamadelica”-festen för dörren.

Satte tonen

”Loaded” är en påminnelse om hur bandet en gång – med en enda sampling, ett enda beat – satte tonen för ett helt decennium. Och när gospel-pianot i ”Movin’ on up” kickar in tror man inte bara på Bobby igen. Man tror på Gud.

Följ ämnen i artikeln