Shawn Mendes pendlar mellan klämkäck och klockren
Uppdaterad 2018-05-26 | Publicerad 2018-05-25
ALBUM Shawn Mendes har svårt att hitta rätt balans. På sitt självbetitlade album är han både publikfriande tonårsidol och skicklig singer-songwriter.
Shawn Mendes
Shawn Mendes
Island/Universal
POP Shawn Mendes slog igenom på videoappen Vine för fyra år sedan. Sedan dess har han släppt två storsäljande album och blivit expert på att skriva ofarliga poplåtar om olycklig ungdomskärlek.
På tredje albumet är det svårare att placera honom. Här pendlar han ständigt mellan publikfriande tonårsidol och skicklig singer-songwriter.
Låtar som ”Nervous”, ”Queen” och ”Particular taste” dras ned av klämkäcka refränger, ”Because I had you” är en trist kopia av Justin Biebers ”Love yourself” och på ”Fallin’ all in you” låter Mendes ruggigt lik Ed Sheeran.
Låten har de förvisso skrivit tillsammans men den famlande sången och halvdana melodin låter snarare som ett utkast Sheeran slängt bort.
På sitt självbetitlade album är Shawn Mendes som bäst när han får beröra i en vuxnare kostym.
I r’n’b-doftande ”Lost in Japan” tar hans vilda längtan honom tvärs över världen och till kärleken. Plötsligt låter han mer som Justin Timberlake än idolen John Mayer.
I sammetslena ”Where were you in the morning” sjunger han uppgivet om försvunna engångsligg och förstörda frukostplaner.
Och när 19-åringen förbannar kärleken i ”Perfectly wrong" blir smärtan påtaglig: ”You’re perfectly wrong for me and that's why it's so hard to leave”.
Men här finns också det viktigaste Mendes har gjort. Khalid-duetten ”Youth” skrevs efter terrorattacken i Manchester. Duon sjunger vackert och bestämt om att övervinna världens hemskheter: ”My heart is broken/But I keep going”.
Shawn Mendes har en stor röst och en stark berättarförmåga. Förhoppningsvis kan han även hitta en bättre balans mellan sina ungdomliga popmelodier och mogna känslosånger.
BÄSTA SPÅR: ”Youth”.
LÄS ÄLDRE SKIVRECENSIONER HÄR!