Pophouse köper Swedish House Mafias låtkatalog
Uppdaterad 2024-04-04 | Publicerad 2022-03-29
Pophouse Entertainment köper rättigheterna till Swedish House Mafias låtkatalog. Bolaget ägs av Björn Ulvaeus och det är första gången man köper en artists musikrättigheter.
– Vi ser en otrolig potential, säger Pophouse vd Per Sundin
Pophouse och Swedish House Mafia startar i samma veva ett gemensamt bolag som ska bygga gruppens varumärke internationellt. Bolaget säger sig fylla en lucka eftersom skivbolagen mest satsar på ny musik.
– Det finns otroligt många låtar som inte spelas så mycket som de borde, och vi tror att det finns en historia att berätta kring Swedish House Mafia. De är fortfarande aktiva och spelar på de största scenerna i världen och fortsätter att utvecklas, säger Per Sundin.
Tiktok ny kanal
Köpet av musikkatalogen är första steget i en ny riktning för Pophouse, som sedan tidigare äger Abba-museet, teater- och konsertarenan Cirkus och mediebolaget Perfect Day.
– Pophouse fokuserar mer och mer på immateriella rättigheter. Vi tror att man kan göra så mycket mer med låtkatalogerna och exponera dem för nya generationer lyssnare. Tiktok är en sådan exponeringskanal. Ta till exempel den amerikanske killen som blev viral med en video där han åkte longboard, drack juice och mimade till Fleetwood Macs låt ”Dreams”. Efter det fick Fleetwood Mac ett jättelyft, säger Per Sundin.
Samtliga rättigheter
Pophouse ägs av Björn Ulvaeus, Conni Jonsson och Universal Music. Köpet innebär att man förvärvar samtliga rättigheter till Swedish House Mafias masterinspelningar, kompositörsandelar och förlagsrättigheter.
Bland låtarna finns hits som ”Don't you worry child”, ”Greyhound” och ”Save the world”. Även duon Axwell Ingrossos låtkatalog ingår i dealen.
”Det känns fantastiskt för oss att samarbeta med just Pophouse, som kommer att göra så mycket mer än att bara äga vår musik”, säger Axwell, Steve Angello och Sebastian Ingrosso i ett pressmeddelande.