Tiktoks musiktrend: ”Låtarna blir kortare”

Publicerad 2024-07-09 06.10

Är uppspeedade och nedkortade låtar musikbranschens framtid?

På Tiktok har trenden med snabbspolade låtar varit tydlig i flera år.

Så började trenden:

Uppspeedade låtar har länge varit en utbredd trend på Tiktok, men fenomenet är inte nytt. Genren kallas för nightcore, efter en norsk duo som remixade eurodance-låtar redan 2002.

Trenden har även starka rötter i hiphopen. Under 2000-talet spreds genren ”chipmunk soul” som bestod av uppspeedade remixer och samplingar av kända r'n'b-hits, och gjorde sångarnas röster höga och pipiga, rapporterar The Guardian.

Sabrina Carpenter är en av alla artister som släppt uppspeedade versioner av sina låtar på Spotify. Arkivbild.

Får genomslag

Det här är trenden:

I dag tar det inte lång tid från att artister släpper ny musik till att uppspeedade versioner av låtarna sprids av privata användare på Tiktok. Många gånger får de uppspeedade versionerna större genomslag i appen än originalen, rapporterar Billboard.

Det är inte heller ovanligt att gamla låtar får nytt liv genom remixade versioner. Ett exempel är Billy Joels ”Vienna” från 1977, som spridits till en yngre målgrupp tack vare en uppspeedad version på Tiktok.

Spotify tar upp kampen

Så sprids trenden utanför Tiktok:

Flera artister och skivbolag släpper numera egna spedup-versioner av sin musik. Ett exempel är Sabrina Carpenter, vars senaste låtar ”Please please please” och ”Espresso” båda finns som uppspeedade versioner på Spotify.

I april kom dessutom nyheten att Spotify tar upp kampen om den uppspeedade musiken, genom att utveckla ett verktyg som ska möjliggöra för användarna att själva remixa och snabbspola musik i appen.

Andreas Hindenäs, marknadsansvarig för svenska artister på Universal Music, ser fenomenet som något positivt.

– Det ökar räckvidden för låtarna och engagerar en ny publik som kanske inte fanns där sedan innan, framför allt i den yngre målgruppen.

Kortare låtar

Enligt honom är efterfrågan stor på att artister ska släppa spedup-versioner av sin musik på musiktjänsterna.

– Det är en avvägning man får göra. Oftast ser vi effekten på originallåtarna, de växer samtidigt som trenden växer på Tiktok, och då får man den effekt man vill ha.

Anders Reuter, musikforskare vid Lunds universitet, tror att trenden kommer att hålla i sig.

– Jag tror att det kommer att bli fler låtar i högt tempo med ”highpitchade” röster, och att låtarna blir kortare, säger han och fortsätter:

– Vi lever i en tid där allt går snabbare, från hur vi lever till hur vi använder sociala medier. Det skulle vara konstigt om det inte påverkade hur vi skapar och lyssnar på musik.

ANNONS

Följ ämnen i artikeln