Därför vill alla på Tiktok ha en finansman
Megan Boni gör succé med David Guetta och ”Looking for a man in finance”
Publicerad 2024-07-05
Inom loppet av några veckor gick Megan Boni från att vara en okänd 27-åring till att få miljontals visningar på Tiktok – och en låt med David Guetta.
Allt tack vare mantrat ”jag letar efter en finansman”.
Så startade det:
Den 30 april delade amerikanen Megan Boni ett klipp på Tiktok där hon läser upp ett mantra som handlar om att hon ”letar efter en finansman” med blåa ögon och ett stort sparkonto.
Klippet blev viralt, och enligt Boni själv rör det sig om satir.
– Det är ett skämt om tjejer som, precis som jag, klagar över att vara singlar samtidigt som de har en lång lista med krav, säger hon till BBC Newsbeat.
Erbjöds skivkontrakt
Det här är trenden:
I videon uppmanade Boni Tiktokanvändare att remixa ljudet till en låt, och menade att det skulle kunna bli sommarens hit. Det fick snabbt spridning, och i juni släppte Boni, tillsammans med Billen Ted och David Guetta, låten ”Man in finance” på Spotify.
På Tiktok har sökningen ”man in finance” omkring 150 miljoner träffar. Där delas videor på män i västar, skjortor och kostymer, oftast inspelade i finanskvarteren i London och New York, men också tips på hur man själv träffar en finansman.
Så har trenden spridits utanför Tiktok:
Sedan ”Man in finance” släpptes har den tagit sig in på flera internationella topplistor. Boni erbjöds även ett skivkontrakt av Universal Music för att släppa ett helt album, men tackade nej.
Även företag har tagit sig an låten och använt den i reklamkampanjer. Den 18 juni gjorde anställda för det engelska klädmärket Reiss en flashmob, där de dansade till låten utanför sin butik i London.
Flirt med 80-talet
Tidningar som Washington Post, Wall Street Journal och brittiska Vogue anser att så kallade ”finance bros” har fått en renässans i samband med Bonis video.
Enligt Louise Thanem Wallenberg, professor i modevetenskap vid Stockholms universitet, kan finansmannens nya status bland unga både ses som en ”nostalgisk flirt” med 80-talets finansboom, och som en ironisk kritik av ideal som förknippas med stilen.
– Troligtvis är båda dessa perspektiv sammanvävda, en längtan efter en tid och ett uttryck de själva inte upplevt, och en kritisk insikt om att stilen är sinnebilden av förödande egoism.
80-talet har enligt henne varit närvarande på catwalken under en tid, men den typiska yuppiestilen har ännu inte dykt upp hos modehusen.
– Jag tycker mig dock se att kostymen är på väg att få ett uppsving, men kanske inte så välputsad och uniform som under 80-talets finansboom.