Vad är sommarens Tiktok-snackis ”brat summer”?

Charli XCX bakom trenden ● Politiker hakar på

Publicerad 2024-07-01 07.58

Med omkring en miljon sökträffar på Tiktok spås ”brat summer” bli en av sommarens stora trender.

Inom begreppet ryms cigaretter, en neongrön signaturfärg och spontantatueringar.

Så startade det:

Den brittiska artisten Charli XCX står bakom trenden. Den 7 juni släppte hon ”Brat”, ett elektropopalbum med neongrönt omslag. Albumet fick stor uppmärksamhet och nådde miljontals lyssningar redan första veckan. I samband med släppet deklarerade Charli XCX i en video på Tiktok att sommaren 2024 är ”brat summer”.

Det här är trenden:

När artisten i en senare video beskriver vad som utmärker ”brat summer” använder hon ordet ”trashigt”.

– Ett paket cigaretter, en bic-tändare och ett vitt linne med tunna axelband utan bh under, det är allt som behövs, säger hon.

Charli XCX har myntat begreppet "brat summer" – en av sommarens snackisar på Tiktok. Arkivbild.

Fest och spontantatueringar

Enligt New York Post representerar trenden för många användare motsatsen till den så kallade ”clean girl”-estetiken, som var dominerande under pandemin. I stället för minimalism, neutrala färger och tidiga morgnar, karaktäriseras ”brat summer” av den neongröna signaturfärgen från albumet, festande och att vakna upp i gårdagens smink.

Annat som nämns på Tiktok i samband med trenden är drinkar som martinis och Red Bull vodka, att bära solglasögon inomhus, eller att skaffa en tatuering utan att ha planerat det innan.

– Det handlar inte om lyx eller att visa upp rikedomar – nyckelingredienserna är stark kvinnlig vänskap, att ha roligt, och en hälsosam dos smuts, säger skönhetsskribenten Katie Withington till Elle UK.

Politiker hakar på trenden

Så har ”brat summer” spridits utanför Tiktok:

Popstjärnan Lizzo är en av de kändisar som uppmärksammat trenden i sociala medier.

”Det är officiellt brat summer”, skriver hon i en video, samtidigt som hon, i en limegrön t-shirt, mimar till låten ”360” från albumet.

Skådespelarna Julia Fox och Kyle Maclachlan har båda hyllat albumet, och Maclachlan beskriver sig själv som en ”brat” i ett inlägg på Instagram.

Den neongröna färgen och typsnittet på albumomslaget är utmärkande drag i ”brat”-estetiken. På Tiktok och Instagram finns numera filter som låter användarna skriva sina egna slogans mot en neongrön bakgrund. Det gröna partiet i England och Wales har också hakat på trenden. I ett Instagraminlägg använder de samma färg och typsnitt, med texten ”rösta grönt”.

Även språkföretaget Duolingo har inspirerats av estetiken i en marknadsföringskampanj på X.

ANNONS

Följ ämnen i artikeln