Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Lukas

Discovery

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2009-07-11

LP (pop, R'N'B) Betyg: 4 av 5 plusBetyg: 4 av 5 plus

När belgaren Milow gör lägereldsrock av 50 Cents och Justin Timberlakes & Ayo technology känner man knappast någon passionerad kärlek till modern hiphop och i luften. Och även om det är trevligt att Mando Diao anlitade The Salazar Brothers som producenter blev resultatet, en rockplatta med lite retrosoul, inte direkt nyskapande. Pop- och rockvärlden tycker oftast inte särskilt mycket om hiphop och r'n'b. I alla fall inte om musiken är yngre än tio år. Eller om man inte får göra en tråkig cover, utan allt det som gjorde originalet bra.

I det andra lägret låter det annorlunda. Den nya hiphopen och r'n'b:n är inte lika rädd för att utveckla soundet och har de senaste åren, med artister som Cassie, Rihanna, T-Pain och The-Dream, blivit poppigare och poppigare. På Heartbreak tog Kanye West kanske det största steget mot den punkt där genrernas utvecklingskurvor korsas helt. Nu börjar det dock röra på sig i indievärlden också.

Nyheten om att skramliga popbandet Ra Ra Riots sångare Wes Miles och Rostam Batmanglij, som spelar keyboard i Vampire Weekend, börjat samarbeta väckte stor förväntan i musikbloggosfären. Att deras bandnamn också råkar vara titeln på ett klassiskt Daft Punk-album måste ha fått många indiehipsters att jubla. Men vem hade anat att duon skulle debutera med perfekt Ryan Leslie-r'n'b? Lika kärleksfullt och snyggt som Vampire Weekend inkorporerar afrikanska influenser i sina poplåtar har Discovery tagit till sig det moderna r'n'b-soundet och gjort något eget. Autotune används flitigt. Likaså luftiga synthmattor à la Ushers Love in this club. Till och med fraseringen känns aningen R Kelly-påverkad emellanåt. I want you back, alla indiepopklubbars Jackson-favorit, kanske inte är ett så spännande coverval men duons söta version av klassikern känns extremt välvald den här veckan.

LP är lite ofärdig och jag hade önskat att Discovery vågat luta sig ännu mer mot 2000-talets svarta musik. De har fortfarande mer gemensamt med Postal Service och Hot Chip än T-Pain. Fast när låten I wanna be your boyfriend låter som en 00-talsuppdatering av Tom Tom Clubs Genius of love känns det som att genrelånarcirkeln är sluten.

Följ ämnen i artikeln