Pengar drogs dubbelt - kan drabbat många

Publicerad 2013-09-13

Per-Ola Mårtensson, 47 år, fick en chock när bankkontot var tömt.

När han ringde banken fick han beskedet att uttag registrerats dubbelt - och att många fler kan vara drabbade.

– Vi vet inte omfattningen, säger Emma Bergfeldt på Swedbanks pressavdelning.

Per-Ola Mårtensson från Hjärup tänkte handla kaffe i Lund i väntan på tåget hem. När han skulle betala visade det sig att kontot var övertrasserat.

– Jag visste att jag hade några hundringar på kontot. Men det visade sig att det senaste uttaget dragits två gånger, säger han.

När han ringde Swedbank fick han beskedet att flera som tagit ut pengar mellan den 10 och 11 september drabbats.

– Enligt Swedbank har det drabbat väldigt många, säger han.

Utreder omfattningen

Swedbank bekräftar att flera drabbade kunder hört av sig. Man har ännu inte inte skapat sig en klar bild av omfattningen.

– Felet gäller insättningar och uttag gjorda vid bankomater 11 september. Vi vet inte omfattningen än, men orsaken är dubbla betalningsfiler som skickats från bankomaterna. Vi för nu en dialog med Bankomat AB för att reda detta, säger Emma Bergfeldt.

Det här påminner om ett liknande fel i augusti som drabbade Swedbankkunder som handlade på ICA. Var det samma fel?

– Vi vet inte i detalj vad som orsakat felet. Det är för tidigt att säga. Det viktigaste att påpeka är att kunderna naturligtvis hålls skadeslösa när sånt här inträffar.

"Kontakta banken om du är orolig"

Företaget Bankomat AB kände i går kväll varken till Swedbanks utredning eller att uttag registrerats dubbelt. 

– Jag har ingen information om det här. Vi kan inte se individuella konton, säger vd:n Stefan Bergelind.

Swedbank uppmanar oroliga kunder att ta kontakt med banken.

– Det viktigaste är att om man blivit drabbad av dubbla uttag så kommer det att rättas maskinellt. Pengarna kommer tillbaka på kontot så fort som möjligt, säger Anna Sundblad, presschef på Swedbank.

Följ ämnen i artikeln