Kunder debiterades dubbelt på Ica

Publicerad 2013-08-18

”Handlar om 445 000 köp”

Handlade du med ett bankkort på Ica i torsdags eller fredags?

Då kan du vara en av de många kunder som har debiterats dubbelt.

– Det handlar om 445 000 köp, säger Ica Bankens vd Jörgen Wennberg.

I torsdags handlade småbarnspappan Alexander Brännlund, 26, basvaror till sin familj på Ica i Vara i Västergötland.

I dag upptäckte han att beloppet han handlat för dragits två gånger från hans Swedbankkonto.

– Det var 324 kronor. Vi upptäckte det eftersom vi brukar kontrollera våra saldon med jämna mellanrum, säger han.

Plötsligt visade kontot minus 321 kronor.

”Vi har gjort fel”

Alexander hörde av sig till Swedbank – som hänvisade till Ica Banken – som i sin tur hänvisade till den lokala Ica-butiken.

Enligt Ica Banken har felet dock sannolikt inträffat hos dem – och ska ha drabbat kunder i hela landet.

– Det handlar om 445 000 köp. Hur många konton det rör sig om vet vi dock inte än, men det är en hiskelig massa transaktioner. Det är inget att hymla med, vi har gjort fel, säger vd Jörgen Wennberg till Aftonbladet.

Till en början verkade det som att det bara var Swedbankkunder som drabbats, men under eftermiddagen har kunder från flera andra banker hört av sig till Aftonbladet och berättat att även de är drabbade.

– Så är det, uppenbarligen, vilket vi inte hade koll på från början. Det första beskedet vi fick från Swedbank var att det bara var deras egna kunder som var drabbade, men det var felaktigt. – Eftersom det är helg så vet vi inte om alla banker är drabbade, men vi kan utgå ifrån att den möjligheten finns, säger Jörgen Wennberg.

Pengarna tillbaka

Ica Banken betecknar felet som en klass 1-fråga och har under dagen kallat in IT-chef och annan nödvändig personal.

– Det utredningen ska leda fram till under kvällen är vad det här beror på: Är det ett tekniskt fel eller ett mänskligt fel? Har vi gjort någonting i systemen som kan ha påverkat det här? Och i sådana fall, varför var det bara vissa som drabbades? säger Jörgen Wennberg.

Han säger att Ica Banken räknar med att alla drabbade kunder ska ha fått tillbaka pengarna på sina konton under morgondagen.

– Prio ett är att rätta till problemet för kunden, prio två att säkerställa att det inte kan hända igen, prio tre att ta reda på vad det är som har hänt, säger Jörgen Wennberg.

”Frustrerande”

Samtidigt meddelar Swedbank att kunder som har fått ett minussaldo på sitt konto inte kommer att drabbas av straffavgifter.

– Det var ju skönt i alla fall, säger Alexander Brännlund som dock inte är helt nöjd med hur Swedbank och Ica har hanterat ärendet.

– Det mest frustrerande var att ingen ville ta på sig ansvaret för vart våra pengar tagit vägen eller kunde ge ett rakt svar på hur vi skulle bära oss åt för att få tillbaka pengarna som så uppenbarligen är våra.

Swedbank meddelar under söndagskvällen att deras kunder har fått tillbaka sina pengar.

– Vi har även skickat korrigeringsfiler till de andra bankerna så imorgon kommer deras kunder också få tillbaka pengarna, säger Anna Sundblad, presschef på Swedbank.

Följ ämnen i artikeln